Deze Yoga Oefeningen Kan Echt Iedereen Beoefenen!

yoga oefeningen

Gelukkig ontdekken steeds meer mensen de vele voordelen van yoga. Uiteraard wordt ik hier erg blij van. Zo blijkt steeds meer dan mensen die aan yoga doen, veel minder last hebben van stress. Ook hebben deze mensen een veel flexibeler lichaam dan mensen die er niet aan doen. Om je te helpen om deze voordelen te bereiken, heb ik dit artikel geschreven met daarin een paar makkelijke yoga oefeningen die iedereen uit moet kunnen voeren. Het kan zijn dat deze ene oefening wat makkelijker is dan de andere, maar met een beetje oefening zal je merken dat het steeds beter zal gaan.

Hieronder worden de oefeningen één voor één uiteengezet.

Hieronder vind je een video met nog een paar houdingen die je aan kan nemen.

De berghouding

Dit is een zeer gemakkelijke oefening om uit te voeren en hij zorgt er ook nog eens voor dat je je lekker kan ontspannen. Je voert deze oefening als volgt uit.

Je zorgt ervoor dat je met beide benen stevig op een matje staat en laat je armen rustig langs je lichaam hangen. Ook is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat je lichaam zich ontspant.

Als dit gelukt is, is het de bedoeling dat je je ogen sluit en langzaam door je neus in en uit ademt. Je zal merken dat je hierdoor lekker kan ontspannen en alle stress als het ware van je af voelt glijden. Ikzelf merk altijd aan mezelf dat ik in een soort meditatie ga als ik deze oefening uitvoer. Dit komt waarschijnlijk omdat deze oefening niet moeilijk is om uit te voeren. Als je klaar bent met deze oefening, is het handig om je lichaam nog even lekker los te schudden. Hierna kan je beginnen aan je dag.

De staande voorover gebogen houding

Deze oefening is iets moeilijk uit te voeren dan de oefening die hierboven is omschreven. Je voert deze oefening als volgt uit.

Je zorgt er wederom voor dat je met beide benen stevig op een matje staat. Vervolgens is het de bedoeling dat je je lichaam vanaf je heupen naar voren laat gaan. Terwijl je dit doet, is het de bedoeling dat je je bene recht houdt.

Nu vragen veel mensen zich af tot hoever ze naar voren moeten buigen. Het antwoord op deze vraag is zeer gemakkelijk, namelijk zo ver mogelijk. De mensen die deze oefening het meest uitvoeren, zijn meestal in staat om hun hoofd tegen hun benen aan te krijgen. Ik weet dat dit erg moeilijk is, zeker in het begin, maar het is wel de bedoeling van de oefening.

Als het je is gelukt om zo ver mogelijk naar voren te buigen, is het de bedoeling dat je een tijdje in deze houding blijft staan. Ook is het belangrijk dat je langzaam door je neus in en uit blijft ademen.

Als je klaar bent met deze oefening, kan je langzaam overeind komen en je lichaam nog even losschudden.




De neerwaartse hond

Deze oefening is niet zo moeilijk om uit te voeren. Ook niet als je pas een beginnen bent. Je voert deze oefening namelijk als volgt uit.

Ook bij deze oefening is het de bedoeling dat je met beide benen op een matje gaat staan. Nu is het de bedoeling dat je je lichaam naar vorenlaat bewegen, alleen mogen nu je benen wel mee bewegen en moet je je handen voor je op de mat plaatsen.

Als je dit voor elkaar hebt gekregen, is het de bedoeling dat je je rug en benen recht houdt en langzaam door je neus in en uit blijft ademen.

Als je klaar bent met deze houding, is het de bedoeling dat je weer overeind komt en nog even rechtop blijft staan. Daarna kan je je lichaam nog even lekker los schudden en kan je weer verder met je dagelijkse bezigheden.

Dit artikel legt je precies uit hoe je met behulp van een paar yoga oefeningen van de kater af kan komen.

De cobra houding

Deze oefening is erg goed voor je rug en onderrug. Je voert deze oefening als volgt uit:

Je start deze oefening vanuit de neerwaartse hond houding. Vanuit deze houding zorg je ervoor dat je heupen langzaam weer op de mat uitkomen. Als het goed is moet je nu op de mat liggen.

Als dit gelukt is, is het de bedoeling dat je je lichaam vanuit je armen weer omhoog drukt. Het is de bedoeling dat je je heupen en je benen op de grond laat liggen.

Probeer je armen zo ver mogelijk te strekken. Je zal merken dat je rug hierdoor een steeds grotere hoek maakt. Als je uiteindelijk niet meer verder kan, is het de bedoeling dat je deze houding voor een paar ademhalingen aanhoudt. Als je klaar bent met deze houding, laat je je rug weer naar beneden zakken en zorg je ervoor dat je op de mat ligt.

Vervolgens zorg je ervoor dat je langzaam weer overeind komt. Vervolgens schud je je lichaam nog even lekker los.

De boothouding

Deze houding is erg goed voor je buikspieren. Je voert deze oefening als volgt uit.

Je zorgt ervoor dat je met je rug op een matje ligt. Vervolgens steek je je beide benen de lucht in en zorg je ervoor dat je deze bij elkaar houdt. Als dit gelukt is, is het de bedoeling dat je je bovenlichaam ook omhoog werpt. Hierdoor ontstaat er een soort driehoek van je lichaam.

Om de driehoek nu compleet te maken, is het de bedoeling dat je je handen tegen je benen aanhoudt. Je zal merken dat deze oefening erg veel kracht vraagt van je buikspieren. Dit is geen probleem, omdat het er namelijk voor zorgt dat je buikspieren in kracht toenemen. Daarom raad ik je deze oefening ook zeker aan wanneer je je buikspieren wil trainen.

Als je klaar bent met deze oefening, zorg je ervoor dat je langzaam weer op de mat gaat liggen.

Daarna kan je langzaam overeind komen en je lichaam nog even lekker losschudden.




De kaarshouding

Dit is ook een zeer gemakkelijke oefening om uit te voeren. Deze oefening doet voor mij altijd wonderen als het erom gaat om te ontspannen. Je voert deze oefening als volgt uit:

Je zorgt ervoor dat je met je rug op een matje ligt. Vervolgens gooi je je benen omhoog en zorg je ervoor dat je handen je heupen ondersteunen. Hierdoor kan je je benen nog hoger de lucht in gooien. Ikzelf hou ervan om deze houding een paar minuten aan te houden zodat ik helemaal ontspan.

Als je deze oefening hebt uitgevoerd, schud je je lichaam nog even lekker los en ga je weer verder met je dagelijkse bezigheden.

Ik hoop dat je wat aan deze makkelijke yoga oefeningen hebt gehad en dat ze je zullen helpen om te ontspannen.

Lees meer artikelen over yoga

Lees nog een paar leuke en interessante artikelen van deze site.




Als je dit artikel hebt gelezen weet ik zeker dat je nog meer kennis op hebt gedaan over power yoga. Ik ben in elk geval een liefhebber van deze vorm van yoga en hoop dat ik jou er ook in kan interesseren.

Wat is yoga precies? In dit artikel lees je het allemaal.

Als je geïnteresseerd bent in een andere vorm van yoga, kan je dit artikel eens lezen. In het artikel behandel ik namelijk hatha yoga en vertel ik je precies wat je er allemaal aan hebt.

Als je iets meer wilt leren over een paar verschillende soorten yoga, moet je dit artikel zeker lezen. Ik kan je garanderen dat je er iets van opsteekt.

Als je graag in je eigen omgeving aan yoga wilt doen, moet je misschien dit artikel eens lezen. In het artikel behandel ik namelijk een paar oefeningen die je lekker thuis in je eigen omgeving uit kan voeren.