Yoga Oefeningen Voor Thuis Die Iedereen Uit Kan Voeren

yoga oefeningen voor thuis

Gelukkig beginnen steeds meer mensen met het beoefenen van yoga. Uiteraard ben ik hier heel erg blij mee. Toch lees ik vaak dan mensen voornamelijk in hun eigen huis aan yoga willen doen. Daarom heb ik dit artikel geschreven waarin ik een paar oefeningen omschrijf die je thuis uit kan voeren. Dit zijn niet de moeilijkste oefeningen om uit te voeren, maar zorgen er wel voor dat je steeds flexibeler wordt. Laten we dus maar gauw naar de oefeningen gaan kijken.

Hieronder worden alle oefeningen één voor één uiteengezet.

De berghouding

Deze oefening is al zeer vaak omschreven, maar ik  doe het graag nog een keertje. Deze oefening werkt uitstekend om tot rust te komen en je lekker te ontspannen.

Je voert deze oefening als volgt uit:

Ten eerste zorg je ervoor dat je op een matje kan gaan staan. Als je op het yogamatje bent gaat staan, is het belangrijk dat je je armen ontspannen naast je lichaam laat hangen. Ook is het heel belangrijk dat je ervoor zorgt dat je rug recht is. Als aan alle eisen is voldaan, kan je je ogen sluiten. Als je ogen gesloten zijn, moet je langzaam door je neus  in en uit blijven ademen.

Ikzelf hou ervan om deze houding lang aan te houden, omdat ik er namelijk als het ware door ga mediteren.

Als je klaar bent met het uitvoeren van deze oefening, raad ik je aan om je nog even lekker los te schudden. Op deze manier ben je helemaal ontspannen.

Voorover gebogen

Deze oefening kan in het begin best lastig zijn om uit te voeren, maar met een beetje oefening is het echt wel te doen. Hieronder wordt uiteengezet hoe je deze oefening uit moet voeren.

Ten eerste is het belangrijk dat je met beide benen op een matje of op de grond gaat staan.

Als dit gelukt is, is het de bedoeling dat je naar voren buigt. Het is echter wel de bedoeling dat je je benen recht houdt en deze niet mee buigt.

Probeer zo ver mogelijk naar voren te buigen. Ik weet dat dit in het begin best lastig is, maar nogmaals met een beetje oefening zal je merken dat het steeds makkelijker gaat.




Als het je lukt om je hoofd tot aan je voeten te krijgen, ja dit is best lastig, is het de bedoeling dat je zo lang mogelijk in deze houding blijft staan. ikzelf hou ervan om deze houding ten minste 10 ademhalingen aan te houden. Op deze manier ben ik volledig ontspannen.

Als ik klaar ben met deze oefening, kom ik langzaam overeind. Vervolgens vind ik het fijn om mijn lichaam nog even lekker los te schudden.

De neerwaartse hond

Deze oefening is goed om onder andere je bovenbeenspieren te trainen en deze sterker te maken. Je voert deze oefening op de volgende manier uit.

Ten eerste zorg je ervoor dat je wederom met beide benen stevig op een matje staat. Als dit gelukt is, is het de bedoeling dat je naar voren buigt. Echter moet je deze keer je benen wel mee laten buigen. Het is namelijk de bedoeling dat je handen de mat ook aanraken.




Als dit gelukt is en je rug en benen zijn recht, is het de bedoeling dat je deze houding voor een paar ademhalingen aanhoudt. Op deze manier zal je namelijk volledig ontspannen.

Als je klaar bent met het uitvoeren van deze yoga oefening kom je langzaam weer overeind en kan je verder gaan met je dagelijkse bezigheden.

De cobra

Deze houding is erg goed voor je onderrug en is een soort verlengde van de neerwaartse hond houding. Je voert deze oefening als volgt uit.

Je begint deze oefening in de neerwaartse hond houding. Vervolgens is het de bedoeling dat je je benen langzaam naar de mat gaan. Op deze manier komt er een soort kromming in de onderrug.

Als je deze houding aan hebt genomen, is het de bedoeling dat je deze voor een tijdje aanhoudt. Ikzelf vind dit een erg fijne houding om aan te nemen en daarom blijf ik er ook zo lang mogelijk in zitten. Soms wel voor een paar hele minuten.




Als ik klaar ben met deze houding, hou ik ervan om mezelf op de mat te laten zakken en er als het ware op te gaan liggen.

Op deze manier voel ik me namelijk helemaal ontspannen. Vervolgens kom ik langzaam overeind.

De kind houding

Deze houding is erg makkelijk om uit te voeren en zorgt er ook voor dat je je helemaal kan ontspannen. Je voert deze yoga oefening als volgt uit.

Ten eerste is het belangrijk dat je op een matje of op de grond gaat staan. Vervolgens is het de bedoeling dat je  op de knieën gaat zitten en je handen ook op de grond voor je plaatst.

Als je dit voor elkaar hebt gekregen, is het de bedoeling dat je je heupen langzaam naar achteren laat zakken. Deze moeten zo ver naar achteren zakken dat ze de hielen van je voet aanraken.

Als je dit voor elkaar hebt gekregen, is het de bedoeling dat je je armen zo ver mogelijk naar voren steekt.

Last but not least is het de bedoeling dat je je voorhoofd op de mat of grond plaatst. Op deze manier kan je namelijk je voorhoofdchakra openen.

Als je klaar bent met deze oefening is het verstandig om je lichaam nog even lekker los te schudden voordat je verder gaat met je dag.

Ik hoop dat je na het lezen van dit artikel over yoga oefening voor thuis een beter beeld hebt over alle oefeningen. Ik hoop ook dat je na het lezen van deze oefeningen gemotiveerd bent om deze zelf ook uit te voeren.

Lees meer artikelen over yoga

Ontdek nog een paar leuke en interessante artikelen om te lezen.

Ik hou ervan om lekker tot rust te komen door lekker te mediteren en om een paar yoga oefeningen uit te voeren. Gelukkig kan ik nu beide doen. Ik kan namelijk beide vormen combineren tot iets moois. In dit artikel leg ik je uit hoe dat gaat.

Dit artikel behandeld alles over de iyengar yoga soort. Ik voer deze soort lekker vaak uit omdat ik er door ontspan en relax. Ik hoop jij ook.