Een yoga meditatie Voor Minder Stress voer je zo uit. Jij kan het ook

yoga meditatie

Gelukkig komen steeds meer mensen achter de vele voordelen die yoga en mediteren met zich meebrengen. Uiteraard ben ik hier heel erg blij mee. Dit komt omdat ik weet dat mensen die dagelijks aan yoga doen, zich veel beter voelen dan mensen die dat niet doen. Daarom kan ik iedereen alleen maar aanmoedigen om ook aan yoga te gaan doen. In dit artikel vertel ik je meer over hoe je een yoga meditatie uit moet voeren. Laten we dus maar snel beginnen!

Wat is een yoga meditatie?

Wat is een yoga meditatie

Je vraagt je waarschijnlijk af wat een yoga meditatie precies is? Hieronder zal je het antwoord vinden.

Ikzelf omschrijf een yoga meditatie altijd als volgt. Het zijn yogahoudingen die je helpen om een soort meditatie uit te voeren. Hieronder geef ik uiteraard een paar voorbeelden.

Hieronder wil je de vele voordelen met je doornemen.

Wat zijn de voordelen?

Wat zijn de voordelen

Ikzelf ervaar deze vorm van yoga altijd als een zeer ontspannen manier van yoga. Dit komt door de ontspannende werking van de oefeningen en de meditatie die erbij komt kijken.

Omdat ik ook erg fan ben van dagelijkse meditatie en er ook lange sessies van maak, probeer ik deze oefeningen ook zo lang mogelijk vol te houden.

Over het algemeen lukt me dat aardig. Meestal zit ik rond de 20 minuten.

Ik merk ook dat deze meditatie ook zeker bijdragen aan mijn humeur. Ik zit namelijk veel lekkerder in mijn vel en merk dat ik meer energie over heb.




Voor mij zijn dit allemaal voordelen om deze oefeningen ook uit te blijven voeren. Ook raad ik je vooral aan om zelf ook deze oefeningen uit te gaan voeren als je lekkerder in je vel wil zitten.

Ik hoop dat je nu een beter beeld hebt over wat een yoga meditatie precies is en wat de voordelen ervan zijn.

Hieronder ga ik dieper in op een paar oefeningen die je uit kan voeren.

De oefeningen die je uit kan voeren

De oefeningen die je uit kan voeren

De berghouding

Dit is de makkelijkste houding die je uit kan voeren binnen de yoga. Hij zorgt ervoor dat je je even lekker kan ontspannen. Je voert de houding als volgt uit.

Ten eerste is het belangrijk dat je met beide benen stevig op een matje gaat staan. Vervolgens laat je je armen ontspannen naast je lichaam hangen. Nu sluit je je ogen en adem je langzaam door je neus in en uit.

Je zal merken dat je na een tijdje volledig ontspannen bent en nergens meer aan moet denken.




Op dit moment heb je de juiste staat van zijn bereikt. Ikzelf vind dit altijd een erg fijne staat om in te verkeren. Daarom probeer ik deze oefening ook lekker lang aan te houden. Soms zelf 20-30 minuten.

Als je klaar bent met deze oefening, hou ik ervan om mijn lichaam nog even lekker los te schudden voordat ik verder ga met mijn dag.

De korpshouding

Deze houding komt sterk overeen met de houding die hierboven is omschreven. Er is echter één belangrijk verschil. Deze oefening voer je liggend uit.

Je voert deze oefening als volgt uit.

Zoals ik hierboven al aan heb gegeven is het belangrijk dat je deze oefening liggend uitvoert.

Als je eenmaal in een comfortabele houding bent gaan liggen, is het belangrijk dat je je armen ontspannen naast je lichaam hebt liggen.

Ook moet je je benen ontspannen en uitgestrekt op de mat hebben laten liggen.

Als je dit allemaal voor elkaar hebt gekregen, is het belangrijk dat je je ogen sluit en langzaam door je neus in en uit gaat ademen.




Ook bij deze oefening zal je merken dat je na ongeveer 20 minuten in de staat van ontspannenheid raakt.

Ikzelf hou deze oefening dan ook lekker lang aan.

Als ik klaar ben ga ik eerst lekker staan en vervolgens schud ik mijn lichaam lekker los.

Ik hoop dat je wat aan deze twee oefeningen hebt en dat ze je zullen helpen om te ontspannen.

Hieronder geef ik een paar manieren om het beste uit deze meditatie te halen.

Haal het beste uit je meditatie

Zorg voor de juiste kleren

Je zou het niet zeggen, maar het is heel erg belangrijk dat je de juiste kleren draagt tijdens de meditatie.

Als je namelijk last hebt van je kleren, zal je merken dat je meditatie minder goed uit wordt gevoerd dan wanneer je wel over de juiste kleren beschikt.

Maar wat zijn de juiste kleren om te dragen?

Ikzelf ga altijd voor lekker ruim zittende kleren die vooral niet afknellen. Dit kunnen wijde broeken en lange truien zijn.

Mediteer op een vast moment

Het is erg belangrijk dat je een vast ritme aanhoudt. Dit zorgt er namelijk voor dat je veel beter in de meditatie komt en dat deze ook veel beter werkt.

Ikzelf hou ervan om in de avond te mediteren vlak voordat ik naar bed ga.

Sommige mensen geven juiste de voorkeur aan de meditatie in de ochtend. Ikzelf ben hier geen groot fan van, maar als het voor jouw werkt, moet je het vooral doen.

Zorg voor de juiste sessietijd

Het is erg belangrijk dat je sessietijd goed is. Als je namelijk te kort mediteert, zal je namelijk niet in de ontspannen staat terecht komen. Als je echter te lang mediteert, kan het gebeuren dat je te snel opgeeft of dat je verveelt raakt.

Toen ik net begon met mediteren, hield ik sessietijden aan van ongeveer 10 minuten. Dit zorgde ervoor dat ik wel ontspande en dat ik ook kon wennen aan het feit om even helemaal niets te doen.

Ik hoop dat je na het lezen van dit artikel een beter beeld hebt hoe je een yoga meditatie uit moet voeren. Ook hoop ik dat je wat hebt gehad aan de afsluitende tips.

Lees meer artikelen over yoga

Lees nog wat artikelen van deze website.

Iyengar yoga is een zeer bijzondere manier van het beoefenen van yoga. In dit artikel zet ik keurig op een rijtje wat je er allemaal aan hebt en hoe je deze vorm van yoga kan gaan beoefenen.