Wat Is Yoga En Wat Heb Je Er Aan? Ontdek Het Hier

wat is yoga

Steeds meer mensen zijn bekend met de term “yoga”, maar het merendeel heeft helaas nog geen idee wat deze term eigenlijk inhoudt. Daarom heb ik besloten om dit artikel te schrijven waarin ik je uitleg wat yoga precies is en wat je er aan hebt. Ik hoop dat je na het lezen van dit artikel meer kennis hebt verkregen over yoga. Ook hoop ik dat je na het lezen van dit artikel ook zelf yoga wil gaan beoefenen. Laten we dus maar snel beginnen.

Ik begin dit artikel met de uitleg wat yoga precies is. Ik doe dit aan de hand van een handige video die ik heb gevonden.

Wat is yoga precies?

Wat is het

De term yoga betekend letterlijk het verbinden van de ziel met het lichaam. Het is dan ook logisch dat het doel van yoga is om lichaam en geest samen te laten smelten tot één geheel.

Veel mensen denken dat yoga er alleen maar om draait om moeilijke houdingen aan te nemen en goed op je adem te letten. Dit zou er dan voor zorgen dat je na verloop van tijd flexibeler bent en meer spieren hebt.




Echter is het doel van yoga dus helemaal niet om leniger te worden of spieren te krijgen, maar om je lichaam en geest dichter bij elkaar te brengen.

Als je ervoor kiest om yoga te gaan beoefenen, is het belangrijk dat je je realiseert dat dit een way of live moet zijn. Je kan namelijk niet één week wel aan yoga doen en de andere week niet meer. Je moet het namelijk blijven oefenen en doen om de positieve aspecten ervan te ervaren.

Ik hoop dat je nu een beter beeld hebt over wat yoga precies is.

Hieronder geef ik kort aan wat je er aan hebt als je yoga gaat beoefenen.

Wat heb je aan yoga?

Wat heb je aan yoga

Zoals hierboven al aan is gegeven, is het doel van yoga om lichaam en geest dichter bij elkaar te brengen.

Ook is het zo dat yoga er tegelijkertijd ook voor zorgt dat je flexibeler wordt en dat je tegelijkertijd ook leniger wordt. Echter zal je alle voordelen van yoga pas ervaren als je het dagelijks beoefend.

Hieronder staan een paar makkelijke yoga oefeningen die iedereen uit kan voeren.

Een paar makkelijke yoga oefeningen die iedereen kan

De berghouding

Deze houding is verreweg de meest makkelijke houding om uit te voeren. Je voert deze houding als volgt uit.




Je zorgt ervoor dat je met beide benen stevig op de mat staat en laat je handen ontspannen naast je lichaam hangen.

Nu zorgt je ervoor dat je je ogen sluit en moet je langzaam door je neus in en uit ademen.

Ikzelf hou ervan om dit een paar minuten uit te voeren. Dit komt omdat ik heb gemerkt dat ik rustig wordt van deze oefening.

Als je klaar bent met het uitvoeren van deze oefening, is het handig om je lichaam nog even lekker los te schudden.

De cobra houding

Deze houding is erg goed voor je onderrug. Je moet deze oefening als volgt uitvoeren.

Ten eerste is het belangrijk dat je met je buik op de mat ligt en je handen naast je laat liggen. Vervolgens moet je je handen naast je schouders plaatsen en je rug hieruit omhoog drukken. Wel is het belangrijk dat je je heupen en benen op de grond laat liggen.

Hierdoor zal je namelijk merken dat je onderrug een soort kromming maakt en deze wordt steeds groter naarmate je je armen verder strekt.

Als je je armen zo ver mogelijk hebt gestrekt, is het belangrijk dat je deze houding zo lang mogelijk aan kan houden. Dit zorgt er namelijk  voor dat de spieren in je buik en onderrug maximaal aan het werk worden gezet.

Als je klaar bent met deze oefening, kan je langzaam weer op de mat gaan liggen. Vervolgens kan je langzaam gaan staan en schud je je lichaam nog even lekker los.




De kind houding

Deze houding is erg lekker om uit te voeren omdat het ervoor zorgt dat je je maximaal kan ontspannen. Je voert deze houding namelijk als volgt uit.

Je zorgt ervoor dat je op een matje staat. Vervolgens zorg je ervoor dat je op je knieën gaat zitten en plaats je je handen voor je op de mat. Hierdoor ontstaat er namelijk een soort tafelblad van je rug.

Als het je gelukt is om deze houding aan te nemen, is het de bedoeling dat je je heupen naar achteren laat zakken. Deze moeten je laten zakken totdat ze op de hielen van je voeten komen.

Als dat gelukt is, is het de bedoeling dat je je armen zo ver mogelijk naar voren steekt als mogelijk is. Ook is het belangrijk dat je voorhoofd de mat aanraakt. Dit zorgt er namelijk voor dat je hoofd chakra geactiveerd wordt.

Ik zelf hou ervan om deze houding zo lang mogelijk aan te houden. Dit komt omdat deze houding me helpt om te ontspannen.

Als ik klaar ben met deze houding is het de bedoeling dat je langzaam weer overeind komt en je lichaam nog even lekker los schud.

Ik hoop dat je na het lezen van dit artikel een beter beeld hebt over wat yoga precies is en wat je eraan hebt. Ook hoop ik dat je wat hebt aan de verschillende oefening die in dit artikel zijn beschreven.

Lees meer artikelen over yoga

Lees nog een paar leuke artikelen.

In dit artikel lees je alles over hatha yoga. Ik ben zeer te spreken over de oefeningen die deze vorm van yoga te bieden heeft. Ook merk ik dat deze vorm van yoga een positieve uitwerking heeft op mijn lichaam en geest.

In dit korte maar zeer handige artikel lees je meer over de verschillende soorten yoga die er allemaal bestaan. Ik was zeer verbaast toen ik er achter kwam dat er zo veel verschillende soorten yoga bestaan.

Als je lekker thuis in je eigen huis aan yoga wil doen, ben je met dit artikel aan het juiste adres. In het artikel zet ik namelijk een paar oefeningen voor je op een rijtje die je lekker thuis uit kan voeren.

In dit artikel lees je alles over de yoga meditatie en wat de effecten ervan op je lichaam en geest zijn.

In dit artikel lees je alles over iyengar yoga. Ik kan je vertellen dat ik dit een zeer interessante manier van het beoefenen van yoga vind. Ik hoop dat jij er ook zo over denkt.