Simpele Yoga Oefeningen Die Iedereen Uit Kan Voeren

simpele yoga oefeningen

Voor mensen die pas beginnen met het beoefenen van yoga kan het moeilijk zijn om de juiste oefeningen uit te kiezen. Ook denken veel mensen dat het erg moeilijk is. Ik kan je nu al vertellen dat er inderdaad erg moeilijke oefeningen bestaan. Maar zo zijn er ook beginners oefeningen die iedereen uit kan voeren. In dit artikel wil ik je wegwijs maken in de bijzondere wereld van yoga. Ik zal dit doen door een paar simpele houdingen met je te delen. Op het einde geef ik je nog een paar handige tips waar je rekening mee moet houden indien je yoga gaat beoefenen.

De berg houding

Dit is een van de eerste houdingen/ oefeningen die je leert als je met yoga begint. Jee moet de houding als volgt uitvoeren. Zorg ervoor dat je op je blote voeten op een yogamatje gaat staan. Buig nu een klein beetje door je knieën. Laat je armen rustig langs je lichaam hangen. Als laatste sluit je je ogen en probeer je aan helemaal niets te denken. Ook is het belangrijk dat je langzaam door je neus in en uitademt. Persoonlijk probeer ik zo lang mogelijk in deze houding te blijven staan om de positieve effecten ervan te ervaren.

Deze video zet een makkelijke oefening voor je uiteen die je overal uit kan voeren.

De kind houding

Deze  houding is erg goed voor je hoofd. Je voert de oefening als volgt uit. Je begint deze houding in de berg houding zoals die hierboven is omschreven. Nu zorg je ervoor dat je langzaam op je knieën gaat zitten. Het is belangrijk dat je ook je handen iets voor je knieën op de mat plaatst. Nu laat je je heupen naar achteren zakken en ga je net zo lang door totdat je met je voorhoofd de mat aanraakt. Zorg er tegelijkertijd ook voor dat je je armen zo ver mogelijk naar voren plaatst. Nu je de houding aan hebt genomen, is het belangrijk dat je hem zo lang mogelijk aanhoudt. Ook is het zeer belangrijk om tijdens de oefening erg goed op je ademhaling te letten. Zo moet je langzaam in en uit ademen via je neus. Als je klaar bent met deze oefening, kom je langzaam weer omhoog en eindig je de oefening op je knieën op de mat.




De voorover gebogen hond

Ook dit is een erg simpele houding om uit te voeren wanneer je net begint met yoga. Je voert je oefening als volgt uit. Ook deze houding begin je in de berg houding zoals die aan het begin van dit artikel is omschreven. Nu zorg je ervoor dat je ook je handen op de mat plaatst. Vervolgens buig je iets naar voren en zorg je ervoor dat de hoek van je heupen ongeveer 90 graden is. Nu blijf je zo lang mogelijk in deze houding staan. Ook bij deze houding is het van belang dat je rustig door je neus in en uit blijft ademen. Als je klaar bent met deze houding uit te voeren, kom je langzaam weer omhoog en sluit je de oefening af in de berg houding.

Dit artikel behandeld ook een paar makkelijke oefeningen om uit te voeren.

De benen tegen de muur houding

Dit is een erg makkelijke oefening om uit te voeren en zorgt ervoor dat je volledig ontspant. Je voert de oefening als volgt uit. Persoonlijk vind ik het fijn om deze oefening liggend op mijn bed uit te voeren, maar het kan ook terwijl je op de grond ligt. Wanneer je hebt bepaald waar je deze oefening uitvoert, is het belangrijk dat je je benen zo hoog mogelijk tegen de muur plaatst. Om dit te bereiken moet je tegelijkertijd je heupen zo dicht mogelijk tegen de muur plaatsten. Wanneer het je gelukt is om je benen zo hoog mogelijk tegen de muur te plaatsen, leg je je handen op je buik. Blijf tijdens de oefening rustig door je neus in en uitademen. Persoonlijk probeer ik minimaal vijf minuten in deze houding te blijven zitten om me volledig te ontspannen.




De kikkerhouding

Dit is een oefening die ervoor zorgt dat je meer kracht in je benen krijgt. Je voert de oefening als volgt uit. Zorg ervoor dat je op een yogamatje staat en buig vervolgens door je knieën. Blijf door buigen totdat je met je heupen bijna de grond aanraakt. Om ervoor te zorgen dat je in balans blijft, is het handig om je handen voor je op de mat te plaatsen. Zorg ervoor dat je tijdens deze oefening vanuit je onderbuik ademhaalt en dat je zo lang mogelijk in balans kan blijven staan. Persoonlijk is het me een keer gelukt om minimaal vijf minuten in deze houding te blijven staan. Als je het niet meer volhoudt, is het belangrijk om weer vanuit je benen omhoog te komen. Ik weet dat het verleidelijk is om je gewoon achterover te laten vallen, maar op die manier train je je benen niet goed genoeg.

Hier vind je een hele lijst aan houdingen die je gemakkelijk uit kan voeren.

De korps houding

Dit is mogelijk de aller makkelijkste oefeningen die je in dit artikel kan vinden. Toch zijn de effecten van deze oefening erg goed. Je voert de oefening als volgt uit. Je gaat lekker languit op de mat liggen en spreid je armen en benen. Het is belangrijk dat je ze zo ver mogelijk spreid, zonder dat je er last van krijgt. Nu sluit je je ogen en probeer je aan helemaal niets te denken. Persoonlijk probeer ik deze houding zo lang mogelijk aan te houden, omdat ik het een erg lekkere houding vind. Zo lukt het me meestal om deze houding voor minimaal vijftien minuten aan te houden. Als je klaar bent met deze houding, is het belangrijk dat je lekker gaat staan en je armen en benen even los schut. Je zal merken dat je nu volledig ontspannen bent en weer verder kan met je dag.




Ik hoop dat je na het lezen van deze simpele yoga oefeningen hebt besloten om yoga een kans te geven. Indien je al een tijdje aan yoga doet, hoop ik dat je na het lezen van dit artikel nog meer motivatie hebt om ermee door te gaan.

Lees meer artikelen over yoga

Lees nog een paar artikelen.

In dit artikel lees je flink wat informatie over de yoga meditatie. ikzelf heb er flink wat aangehad toen ik er over ben gaan lezen. Ik hoop dat je wat aan mijn bevindingen hebt.

In dit korte artikel lees je een paar handige manieren om van de vervelende pijn aan je darmen af te komen. Wist je namelijk dat je door middel van yoga oefeningen van de pijn af kan komen.

Heb je veel en vaak last van hoofdpijn en wil je geen aspirine gebruiken om ervan af te komen? Dan kan je je geluk eens beproeven door gebruik te maken van bepaalde yoga oefeningen om ervan af te komen.

In dit artikel lees je alles over hatha yoga en lees je wat de voordelen zijn van deze vorm van yoga.

In dit artikel lees je alles over de Tibetaanse meditatie oefeningen die er allemaal bestaan.