Iyengar Yoga: Wat Is Het En Hoe Voer Je Het Uit?

iyengar yoga

Gelukkig komen er steeds meer mensen achter de vele voordelen die yoga met zich meebrengt. Uiteraard ben ik hier heel erg tevreden mee. Mensen die namelijk aan yoga doen zitten over het algemeen veel lekkerder in hun vel dan mensen die er niet aan doen. Daarom hem ik besloten om dit artikel te schrijven over iyengar yoga. Dit is een yoga soort die ervoor zorgt dat je je lichaam beter leert kennen. Dit komt omdat deze vorm van yoga zich vooral richt op de precisie je postuur. Laten we maar gauw kijken wat deze vorm van yoga precies is en hoe je bepaalde oefeningen uitvoert.

Wat is iyengar yoga precies?

Wat is iyengar yoga precies

Hieronder wordt kort uiteengezet wat iyengar yoga precies is.

Deze vorm van yoga is nog niet zo oud. Hij dateert namelijk terug tot 1966. In dat jaar verscheen er een boek waarin de werking en de oefeningen van deze yoga soort behandeld werden.

Deze vorm van yoga richt zich voornamelijk op het in lijn brengen van lichaam en geest met behulp van oefeningen. Een paar van deze oefeningen komen later aan bod.

Iets wat opvalt bij iyengar yoga is het feit dat er bij deze soort gebruik wordt gemaakt van verschillende hulpmiddelen om de oefeningen uit te voeren. Denk hierbij aan banden en gewichten. Deze hebben tot doel om ervoor te zorgen dat je de oefeningen nog beter uitvoert en dat ze een nog beter resultaat hebben op je lichaam.




Als je aan deze vorm van yoga wilt beginnen, is het belangrijk dat je een goede leraar in de arm neemt. Deze leraar heeft een flinke hoeveelheid cursussen af moeten ronden om leraar te mogen worden. Op een eerste graad certificaat te hebben moet je minimaal 2-5 jaar in de leer zijn geweest. Als je als leraar een hogere graad wilt halen, is het nodig om minimaal 10+ jaar in de leer te zijn geweest.

Dit zorgt ervoor dat de leraren van goede kwaliteit zijn en je op een goede manier kunnen helpen met het uitvoeren van deze oefeningen.

Als je meer informatie wilt lezen over deze bijzondere soort yoga, raad ik je aan om het Wikipedia artikel over iyengar yoga te lezen.

Ik hoop dat je nu een beter beeld hebt over iyengar yoga, hieronder vind je een paar oefeningen die je kan uitvoeren om het beste uit deze vorm van yoga te halen.

Iyengar yoga oefeningen

Iyengar yoga oefeningen

Hieronder worden enkele oefeningen uiteengezet.

De berghouding

Dit is een van de makkelijkste houding om uit te voeren binnen deze soort yoga. Je voert deze houding als volgt uit.

Ten eerste is het belangrijk dat je met beide voeten stevig op een matje gaat staan. Vervolgens is het belangrijk dat je je armen ontspannen naast je lichaam laat hangen.

Vervolgens is het belangrijk dat je je ogen sluit en langzaam door je neus in en uit gaat ademen. Dit zorgt ervoor dat je je gaat ontspannen. Je zal merken dat je je beter kan ontspannen als je diep inademt.




Ikzelf vind dit altijd een fijne oefening om uit te voeren. Dit komt omdat ik ervan hou om oefeningen uit te voeren die me helpen te ontspannen. Daarom voer ik deze oefening ook lekker lang uit, minimaal 15 minuten.

Als ik klaar ben met deze oefening, hou ik ervan om mijn lichaam nog even lekker los te schudden.

Zittend voorover gebogen

Deze houding is erg goed om de spieren in je nek en rug te ontspannen en te trainen. Je voert deze oefening als volgt uit.

Ten eerste is het belangrijk dat je op een matje zit. Vervolgens moet je je benen iets voor je uitsteken om ervoor te zorgen dat je deze vast kan pakken met je handen.

Vervolgens moet je je uitgestoken benen bij de voeten vast pakken. Je zal merken dat dit in het begin nog best lastig is, maar het gaat steeds beter naarmate je deze oefening steeds meer uitvoert.

Ik had er in het begin zeker moeite mee om deze oefening uit te voeren, maar nu gaat het steeds beter.

Als het je gelukt is om je voeten vast te pakken, is het belangrijk dat je deze houding zo lang mogelijk aanhoudt. Dit zorgt namelijk voor de beste resultaten.

Ikzelf hou deze oefening altijd 5 minuten vast.




Ook is het belangrijk dat je tijdens de oefening rustig door je neus in en uit ademt.

Als je klaar bent met deze oefening, is het verstandig om je lichaam nog even lekker los te schudden.

De korps houding

Deze houding verschilt niet veel van de berghouding. Het enige verschil is dat je deze oefening liggend uitvoert en niet staand.

Je voert deze oefening als volgt uit.

Ten eerste zorg je ervoor dat je ontspannen op een matje ligt en je armen en benen ontspannen naast je lichaam hebt liggen.

Vervolgens sluit je je ogen en adem je langzaam in en uit zonder aan iets te denken. In het begin is dit best lastig, maar met een beetje oefening gaat het steeds makkelijker.

Ikzelf vind dit een erg fijne oefening om uit te voeren. Dit komt omdat deze oefening ervoor zorgt dat ik me kan ontspannen. Ook zorgt deze oefening ervoor dat ik even aan niets moet denken.

Als ik klaar ben met deze oefening, hou ik ervan om mijn lichaam nog even lekker los te schudden voordat ik verder ga met mijn dag.

Ik hoop dat je wat hebt gehad aan deze oefeningen en dat ze je zullen helpen om iyengar yoga op de juiste manier uit te voeren.

Ook hoop ik dat je na het lezen van dit artikel een beter beeld hebt gekregen over deze bijzondere vorm van yoga.

Deze link brengt je terug naar de overzicht pagina van yoga. Hier kan je al mijn yoga artikelen nog eens lekker lezen.