Hatha Yoga: Wat Is Het En Hoe Voer Je Het Uit? Hier Lees Je Het

hatha yoga

Gelukkig zijn er steeds meer mensen die er achter komen dat dagelijkse yoga ervoor zorgt dat ze beter in het leven staan. Daarom wil ik je in dit artikel uitleggen wat Hatha Yoga is en wat je er aan hebt. Ik hoop dat je na het lezen van dit artikel in staat bent om zelf ook wat van deze oefeningen uit te voeren. Ook hoop ik dat je een beter beeld hebt gekregen over wat Hatha Yoga eigenlijk is. Laten we dus maar snel beginnen.

Ik begin dit artikel met een korte uitleg wat hatha yoga eigenlijk is.

Wat is het eigenlijk?

Wat is het eigenlijk

Hieronder vind je een handige video die je verteld wat hatha yoga precies is en ook leer je een paar oefeningen om uit te voeren.

Hatha beketent letterlijk yoga. Het is een vorm van yoga waarin je poses aanneemt. In het Sanskriet betekend het krachtig. Dit is ook hoe veel mensen deze vorm van yoga omschrijven. Het is in hun ogen een vorm van yoga die is het begin moeilijk is om uit te voeren, maar met wat oefening gaat het echter steeds makkelijker.

Als je vandaag de naar een yoga les gaat en ze beginnen met het leren van beginners houdingen, is de kans zeer groot dat je hatha yoga doet. Dit komt omdat deze oefeningen nauwelijks in elkaar overlopen. Dit zorgt ervoor dat je oefeningen makkelijker achter elkaar uit te voeren zijn. Echter betekend dit niet dat alle oefeningen even makkelijk zijn om uit te voeren.




Dan komt nu de belangrijkste vraag van allemaal: is het wat voor jou?

Dit ligt er natuurlijk aan. Als je pas bent begonnen met yoga en je houdt wel van een uitdaging, is deze vorm van yoga echt iets voor jou.

Als je echter al wat langer aan yoga doet, is het mogelijk beter om een andere vorm van yoga te gaan beoefenen die nog voor wat uitdaging zorgt. Dit komt omdat je al het een en ander weet van yoga.

Nu je een beter beeld hebt over wat Hatha yoga precies inhoudt, is het tijd om te kijken naar een paar oefeningen die je mogelijk uit kan voeren.

Hieronder worden de hatha oefeningen één voor één uiteengezet.

De hatha oefeningen

De hatha oefeningen

Hieronder worden de hatha oefeningen één voor één uiteengezet.

De neerwaartse hond

Deze oefening is erg goed om je beenspieren te trainen. Je voert deze oefeningen als volgt uit. Ten eerste is het belangrijk dat je met beide benen op een matje staat. Als dit gelukt is, is het de bedoeling dat je langzaam voorover buigt en met je handen ook de mat aanraakt.

Nu is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat je rug recht is en je benen ook. Ook moet de hoek tussen je buik en je benen ongeveer 90 graden zijn.




Als het gelukt is om deze houding aan te nemen, is het belangrijk dat je hem voor een paar tellen aanhoudt. Ikzelf hou ervan om deze houding tenminste tien ademhalingen vast te houden.

Als je klaar bent met deze houding is het belangrijk dat je weer overeind komt en je lichaam nog even lekker los schud.

De cobra houding

Deze houding loopt mooi over van de neerwaartse hond houding die hierboven is behandeld. Deze oefening is erg goed voor je onderrug en voer je als volgt uit. Je begint deze houding in de neerwaartse hond houding.

Vervolgens breng je nu je heupen en benen naar de mat toe en zorg je ervoor dat je armen gestrekt blijven.

Als jet goed is zit er nu een hoek tussen je heupen en je onderrug. Als dit het geval is, is het belangrijk dat je deze houding voor een paar ademhalingen aanhoudt. Ikzelf geef altijd de voorkeur aan ongeveer tien ademhalingen.

Als je klaar bent met deze houding is het belangrijk dat je weer gaat staan en je lichaam nog even lekker los schud.




De kind houding

Deze houding is erg goed als je je wilt ontspannen. Je voert deze houding als volgt uit. Ten eerste moet je ervoor zorgen dat je met beide benen op een matje staat. Vervolgens is het de bedoeling dat je op je knieën gaat zitten. Het is hierbij belangrijk dat je ook je handen op de mat plaatst.

Als dit gelukt is, is het de bedoeling dat je je heupen langzaam naar achteren laat zakken. Deze moet je laten zakken totdat ze je hielen aanraken.

Ook is het de bedoeling dat je je handen zo ver mogelijk naar voren steekt en dat je je voorhoofd op de mat plaatst. Dit zorgt er namelijk voor dat je je optimaal kan ontspannen.

Als het je gelukt is om deze houding aan te nemen, is het de bedoeling dat je hem een paar ademhalingen aanhoudt. Ik geef bij deze oefening de voorkeur aan ongeveer 20 ademhalingen.

Op deze manier ben ik namelijk volledig ontspannen. Als ik klaar ben met deze houding hou ik ervan om nog even op de mat te blijven zitten voordat ik verder ga met mijn dag.

De boomhouding

Deze oefening is erg goed om je evenwicht te verbeteren. Je voert deze houding als volgt uit. Ten eerste is het belangrijk dat je met beide benen op een matje gaat staan.

Vervolgens is het belangrijk dat je de hiel van je ene been tegen het binnenste van je andere been plaatst. Als dit gelukt is, is het de bedoeling dat je je handen in een gebedshouding voor je borst plaatst. Als dat gelukt is, is het belangrijk dat je je handen zo ver mogelijk voor boven steekt en dit allemaal zonder je evenwicht te verliezen.

Een handige tip om je evenwicht niet te verliezen is door je ogen maar op één punt te richten.

Als je klaar bent met deze houding is het verstandig om je lichaam nog even lekker los te schudden. Hierdoor ben je nog meer ontspannen.

Ik hoop dat je na het lezen van dit artikel een beter idee hebt wat Hatha Yoga inhoudt. Ook hoop ik dat je wat hebt aan de oefeningen die in dit artikel behandeld zijn.

Lees meer artikelen over yoga

Ontdek nog een paar leuke artikelen.

Als je geïnteresseerd bent in de verschillend soorten yoga die er allemaal bestaan, moet je dit korte artikel zeker eens een keer lezen. In het artikel zet ik namelijk uiteen wat de verschillende soorten yoga zijn en wat je er allemaal aan hebt.

In dit artikel lees je alles over bepaalde yoga oefeningen die je lekker thuis uit kan voeren. Ik weet zeker dat je er wat aan hebt. Veel leesplezier.

Als je alles wilt weten over de yoga meditatie, kan je niet zonder de informatie van dit artikel. Ik kan je beloven dat je het leuk gaat vinden.

In dit duidelijke artikel lees je iets meer over iyengar yoga. Ik hoop dat je na het lezen besluit om deze vorm van yoga ook te gaan beoefenen.