Stress Verminderen Gaat Makkelijk Met Deze Tips

stress verminderen

Jammer genoeg hebben steeds meer mensen last van stress. Dit vind ik erg jammer omdat stress meestal erg veel nare dingen met zich meebrengt. Ik vind ik het jammer om te lezen dat stress beroepsziekte nummer 1 is in Nederland. In dit artikel behandel ik een paar handige tips die je kan gebruiken om stress te verminderen. Ik hoop dat je dankzij de tips in dit artikel minder last zal hebben van stress. Laten we dus maar snel beginnen.

Hieronder worden de tips één voor één behandeld.

Praat er met mensen over

Het is erg belangrijk dat je met mensen praat over de dingen die je bezig houden. Ikzelf merk namelijk altijd dat ik me een stuk beter voel nadat ik met mensen heb gepraat over de stress. Daarom raad ik je aan om dit ook te doen.

Weet dat je je helemaal niet hoeft te schamen om tegen een vriend te zeggen dat je gestrest bent. Deze persoon zal zelf ook wel eens stress hebben ervaren in haar leven. Hierdoor weet deze persoon dus waar je het over hebt.

Zorg voor genoeg afleiding

Het is erg belangrijk dat je niet de hele dag aan nare dingen moet denken. Wanneer dit het geval is, zal je merken dat je steeds meer en meer spanning zal ervaren in je leven.

Ikzelf hou ervan om met vrienden leuke dingen te gaan doen. Dit kan van alles zijn. Zo kiezen we er bijvoorbeeld voor om weer eens lekker uit te gaan. Ook kunnen we ervoor kiezen om bij een maat een biertje te komen drinken.

Tijdens deze bijeenkomsten praten we erg veel over de dingen die ons allemaal bezig houden. Ik voel me altijd erg opgelucht als ik weer eens wat met mijn maten heb kunnen doen.




Zorg voor een stress dagboek

Dit is een tip waar je zeker wat aan kan hebben. Deze tip schrijft namelijk voor dat je een dagboek aanschaft waarin je alles opschrijft wat voor stress zorgt. Ik ken mensen bij wie deze tip alleen al voor een ongelooflijke verlichting is stress en spanning zorgde.

Als je je dagboek hebt gekocht is het de bedoeling dat je er alles in opschrijft wat voor stress zorgde. Dit kan van alles zijn, de brug die open stond en file. Wat het ook is, schrijf het op. Als je dit een tijdje vol hebt gehouden, zal je merken dat je merkt dat er maar een paar dingen zijn die voor stress zorgen in je leven. Als je deze dingen hebt waargenomen, is het belangrijk om oplossingen voor deze situaties te bedenken. Als je bijvoorbeeld gestrest raakt omdat je met een bepaalde collega samen moet werken, is het een idee om dit in de toekomst niet meer te doen.

Schrijf alle goede dingen op

Hierboven bespraken we het belang van het opschrijven van alle dingen die voor stress zorgde. Hier gaat het er juist om dat je alle goede dingen van een dag opschrijft in een boekje. Je zal merken dat er toch een heleboel dingen op een dag gebeuren waar je vrolijk van wordt.

Dit kan van alles zijn tot een korte rij bij de kassa of een lekkere lunch. Wat het ook is dat je een gelukkig gevoel geeft, schrijf het op.

Als je dan ’s avonds nog eens maar kijkt, zal je merken dat je je weer vrolijk gaat voelen.

Neem een warm bad

Het nemen van een warm bad is een uitstekende manier om lekker te ontspannen na een lange dag werken. Ikzelf hou ervan om tenminste één keer in de week een lekker warm bad te nemen. Ik zorg er dan voor dat het water net iets warmer is dan normaal waardoor mijn spieren optimaal kunnen ontspannen. Ook blijf ik er net iets langer in liggen dan normaal. Over het algemeen blijf ik dan ongeveer 30 minuten in bad liggen.

Als ik er dan uitkom droog ik me lekker af en schud mijn lichaam nog even los. Hierdoor ben ik er weer klaar voor om ertegen aan te gaan.

Geef mediteren een kans

Steeds meer mensen beginnen tegenwoordig met mediteren. Dit komt waarschijnlijk omdat het zoveel voordelen heeft op je humeur en stressniveau. Daarom raad ik iedereen aan om mediteren ook een kans te geven.

Toen ik net begon met mediteren, merkte ik dat het een positieve uitwerking op me heeft.

Sindsdien mediteer ik elke avond en heb mijn sessietijd ook aangepast. Ik mediteer nu net iets langer dan toen ik net mee begon.




Ga yoga beoefenen

Yoga heeft net als mediteren ook een positieve uitwerking op je lichaam een geest. Daarom kan ik iedereen aanraden om ermee te beginnen.

Ik kan me voorstellen dat je denkt dat je voor yoga al heel lening moet zijn, maar dat is niet waar. Er bestaan een heleboel oefeningen die je uit kan voeren en voor elk niveau zijn er oefeningen.

Als je net begint, is het handig om een leraar in de hand te nemen. Deze leraar kan je namelijk helpen met het vinden van de juiste houdingen/ oefeningen voor jou.

Let op je voeding

Het is erg belangrijk dat je goed op je voeding let wanneer je gestrest bent. Ik heb gemerkt dat ik meer spanning ervaarde wanneer ik zware maaltijden ben gaan eten. Ook merkte ik dat het drinken van veel koffie een negatieve invloed had op mijn humeur.




Ik raad je dan ook aan om zware maaltijden en koffie links te laten liggen.

Wel is het belangrijk dat je veel groenten en fruit eet. Ook moet je voldoende onverzadigde vetten tot je nemen.

Zorg voor voldoende slaap

Het is erg belangrijk dat je voldoende slaap hebt in één nacht. Over het algemeen wordt men aangeraden om tenminste 8 uur per nacht te slapen. Dit is een prima streven.

Voor mij heeft het zeker geholpen om een nieuwe matras aan te schaffen. Ik merkte namelijk dat mijn oude matras niet meer lekker lag en heb hem dus vervangen. Ook mijn kussen moest eraan geloven. Die is namelijk ook vervangen.

Sindsdien merk ik dat ik veel beter slaap en gedurende de dag ook meer energie heb om meer dingen te doen.

Ik hoop dat je dankzij deze tips je stress kan verminderen.

Lees nog meer artikelen over stress

Hieronder lees je nog een paar handige artikelen van deze website.

Als je denkt dat je last hebt van werkstress, moet je dit artikel maar eens goed doorlezen. In het artikel zet ik namelijk uiteen hoe deze stress ontstaat en wat je er allemaal aan kan doen.

Veel mensen ervaren vaak stress voordat ze moeten presenteren. Dit verschijnsel is bekend onder de term positieve stress en is beter dan de stress die we allemaal wel eens ervaren in nare situaties. In dit artikel lees je er alles over.

Als je rondloopt met de vraag wat stress nou eigenlijk is, moet je dit artikel maar eens goed doorlezen. ik weet zeker dat je er wat aanhebt.