Stress Op Het Werk: Zo Ga Je Ermee Om En Kom Je Ervan Af

stress op het werk

Helaas ervaren steeds meer mensen stress op het werk. Dit is een zeer kwalijke ontwikkeling. Stress kan er namelijk voor zorgen dat je op een gegeven moment helemaal instort. Dit staat ook bekend als een burn-out. Dit is helaas de meest voorkomende ziekte onder mensen die hard moeten werken. In dit artikel wil ik je helpen om van deze stress af te komen. Laten we dus maar meteen beginnen.

Ten eerste wil ik een paar scenario’s schetsen die mensen kunnen ervaren als stress op het werk.

Stresssituaties op het werk

Stresssituaties op het werk

Een van de meest genoemde situatie die voor stress zorgt zijn de collega’s. als je met mensen samen moet werken die totaal niet in je straatje passen, kan dit ervoor zorgen dat je minder graag naar je werk gaat en steeds meer stress zal ervaren.

Een van deze situatie die voor stress op het werk kan zorgen is je baas. Je baas moet meestal zelf zijn brood verdienen en is daarom gebaad bij goed werk. Als je in de ogen van de baas niet hard genoeg werkt, is het mogelijk dat hij je hier op een vervelende manier op attendeert. Ook kan het voorkomen dat je baas je als het ware weg aan het pesten is omdat je in zijn ogen niet goed functioneert . Dit is ook iets wat op de lange termijn voor stress gaat zorgen.




De rit naar je werk. Heel veel mensen wonen nou eenmaal niet naast hun werk. Daarom zullen ze flink wat moeten reizen om op hun werk te komen. Ook ben je niet de enigen die in de ochtend en avond naar het werk moet. Dit zorgt ervoor dat je vaak in de file moet staan. Dit is ook iets wat door veel mensen aan wordt gegeven als een situatie die voor stress zorgt.

Nu je een idee hebt over de dingen die voor stress zorgen is het tijd om te kijken hoe je ermee om moet gaan.

Hieronder staat een video die je wat verteld over stress op het werk.

Hoe kom je van de stress op het werk af?

Hoe kom je van de stress op het werk af

Zoek de juiste collega’s uit

Hierboven is al beschreven dat collega’s vaak voor stress kunnen zorgen. Daarom raad ik je ook aan om ervoor te zorgen dat je zoveel mogelijk met goede collega’s werkt.

Een manier om dit voor elkaar te krijgen is door met veel collega’s een vriendelijke band op te bouwen. Hierdoor is de kans groot dat je met collega’s samenwerkt die je mag.

Als het voorkomt dat je een collega niet mag, kan je hem hier altijd op aanspreken en kijken of jullie het probleem op kunnen lossen.

Je baas

Ook dit is hierboven al beschreven. Je baas kan er namelijk voor zorgen dat je veel last krijgt van stress. Om ervoor te zorgen dat je zo min mogelijk last hebt van je baas, raad ik je aan om ervoor te zorgen dat je zo min mogelijk met hem te maken hebt.




Ook is het zeker in het begin van je carrière handig om niet al te heftig met je baas in discussie te gaan. Op deze manier staan jullie namelijk al meteen op een nare manier tegenover elkaar. Dit zorgt er ook niet voor dat de band tussen jullie beter wordt.

De file

De Nederlandse overheid beloofd bijna elk jaar om het file probleem op te lossen, maar het wil maar niet lukken. Gelukkig kan je ook zelf het heft in eigen hand nemen.

Als je merkt dat je iedere keer lang in de file moet staan, is het misschien een idee om aan je baas te vragen of je wat later kan beginnen. Op deze manier hoef je namelijk niet in de file te staan. Dit zorgt ervoor dat je een stuk beter in de vel zit. Hierdoor zal je je werk namelijk een stuk beter uitvoeren.

Meestal zal de baas hier wel tegenover stellen dat je wat langer door moet werken. Ook dit is geen probleem, want dan mis je namelijk de avondspits.

Ga mediteren

Mensen die mediteren hebben over het algemeen minder last van stress dan mensen die niet mediteren. Jammer genoeg denken veel mensen dat ze bij een meditatie een lange tijd achter elkaar stil moeten zitten en niets doen.

Dit is lang niet al tijd het geval. Ja het is mogelijk om een meditatie van een paar uur uit te voeren, maar dit is heel lastig voor de beginner.

Wanneer je begint moet je namelijk korte sessies houden. Deze zorgen er namelijk voor dat je aan het idee van stilzitten went.

Ikzelf mediteer nu al bijna een halfjaar in de avond en moet zeggen dat ik er over te spreken ben. Het heeft er namelijk voor gezorgd dat ik een stuk beter in mijn vel zit. Ook merk ik dat ik een stuk creatiever ben geworden dan voorheen.




Ga yoga doen

Net als een meditatie heeft het doen van yoga een positieve uitwerking op je humeur. Mensen die aan yoga doen zijn namelijk een stuk relaxter dan mensen die er niet aan doen. Ook zijn deze mensen vaak ook nog leniger dan mensen die niet aan yoga doen.

Als je met yoga gaat beginnen, raad ik je aan om een leraar in de arm te nemen. Deze kan je namelijk helpen met het vinden van de juiste houdingen om uit te voeren. Ook kan deze leraar aangeven dat een paar houdingen misschien niet goed voor je zijn.

Daarom is het ook belangrijk om aan te geven als je ergens last van hebt. Op deze manier kan de docent bepalen of er oefeningen zijn die je beter niet uit kan voeren.

Hou een dagboek bij

Een dagboek is een krachtige manier om ervoor te zorgen dat je steeds minder last zal krijgen van stress.

In dit dag boek schrijf je namelijk alle dingen op die voor stress hebben gezorgd. Als je dit een paar weken hebt gedaan, zal je merken dat je patronen gaat zien tussen situaties en je stressniveau. Als je deze punten hebt gevonden, is het belangrijk dat je nu na gaat denken over manieren om ervan af te komen.

Ik weet dat dit makkelijker gezegd is dan gedaan, maar het helpt echt wel als je maar dagelijks alle dingen in het dagboek opschrijft.

Ik hoop dat je na het lezen van dit artikel instaat bent om om te gaan met stress op het werk. Ook hoop ik dat je iets hebt aan de tips die in dit artikel zijn behandeld.

Lees nog meer artikelen over stress

Als je nog meer artikelen wilt lezen, kan je hieronder eens kijken.

In dit artikel lees je alles voer positieve stress en wat je er allemaal aan hebt.

In dit artikel vind je een antwoord op de vraag wat stress eigenlijk is en wat je er aan kan doen.