Stress: Wat Zijn De Gevolgen? Ontdek Ze Hier En Leer Ervan

stress gevolgen

Stress heeft nadelige gevolgen voor  je lichaam en geest. Helaas hebben steeds meer mensen last van stress. Een van de meest voorkomende oorzaken hiervan is werkstress. In dit artikel probeer ik ervoor te zorgen dat je een beter beeld krijgt van de gevolgen van stress. Laten we maar meteen beginnen.

Hieronder worden de verschillende gevolgen van stress één voor één uiteengezet.

Het vergroot de kans op hartkloppingen

Je lichaam geeft bepaalde stoffen af aan je lichaam wanneer je gestrest bent. Een van deze stoffen zorgt ervoor dat je hartslag omhoog gaat. Wanneer je, als je gevolg van langdurige stress, een hogere hartslag hebt, kan dit omslaan in hartkloppingen. Een makkelijke manier om ervoor te zorgen dat je hartslag omlaag gaat, is door langzaam in en uit te ademen. Het is hierbij belangrijk dat je door je neus in en uit ademt. Ook moet je vanuit je onderbuik in en uit ademen. hier vind je nog een paar gevolgen van stress.

Je kan last krijgen van je spieren

Ook geeft je lichaam een stof af die ervoor zorgt dat je spieren zich aanspannen. Dit doet je lichaam om ervoor te zorgen dat je kan gaan vechten of vluchten. Het is alleen zo dat wanneer deze stof voor lange tijd in je lichaam aanwezig is, je spieren langdurig aangespannen zijn. Hierdoor kunnen je spieren de afvalstoffen niet kwijt en kan je last krijgen van spierpijn. Een makkelijke manier om ervoor te zorgen dat je minder snel spierpijn krijgt, kan het helpen om je te laten masseren. Wanneer je je laat masseren, worden namelijk alle afvalstoffen uit de spieren gehaald.




Je gaat veel piekeren

Dit verschijnsel kennen we allemaal wanneer we langdurig last hebben van stress. Je gaat de hele tijd lopen piekeren over bepaalde zaken die je toch niet in de hand hebt. Persoonlijk heb ik gemerkt dat wanneer ik ga piekeren ik heel moeilijk van de stress afkom. Daarom heb ik met mezelf de afspraak gemaakt dat ik meteen tegen mezelf zeg dat ik net moet gaan piekeren. Ik heb gemerkt dat deze aanpak zeker werkt. Daarom kan ik je deze aanpak dan ook van harte aanraden om te proberen. Dit artikel zet ook een paar gevolgen van stress en spanningen voor je op een rijtje.

Je kan slecht slapen

Ook dit verschijnsel is bij iedereen wel bekend. Dit verschijnsel borduurt eigenlijk voort op het overmatig piekeren. Ik heb gemerkt dat ik het meest ga piekeren over dingen wanneer ik in bed lig. Dit heeft tot gevolg dat ik moeilijk in slaap val. Ook voor dit verschijnsel heb ik een oplossing gevonden. Nu drink ik soms een lekkere kop kamillethee voor het slapengaan. In deze thee zitten namelijk stoffen die ervoor zorgen dat je makkelijker inslaap valt. Daarom kan ik het je van harte aanraden om voor het slapengaan een lekkere kop kamillethee te zetten.




Je kan last van hoofdpijn krijgen

Soms kan het voorkomen dat je zoveel ligt te piekeren dat je er zelf hoofdpijn van krijgt. Dit is heel erg vervelend omdat je door deze hoofdpijn nog meer gestrest raakt. Hierdoor kan je al snel in een negatieve spiraal terecht komen. Ikzelf heb hier nog nooit last van gehad, dus ik kan je ook geen oplossingen geven tegen dit verschijnsel. Als je nog een paar gevolgen van stress wilt ontdekken kan je terecht bij dit artikel.

Pijn op de borst

Dit verschijnsel ontstaat meestal als gevolg van een verhoogde hartslag. Het kan voorkomen dat je hart zo hard klopt dat het voor een vervelende pijn op je borst zorgt. Ook dit heb ik gelukkig nog niet meegemaakt, dus ook hier kan ik je helaas niet van tips voorzien.

Je hebt minder motivatie

Als je voor een lange tijd last hebt van stress, kan het voorkomen dat je nergens zin meer inhebt. Wanneer dit gebeurt is het nog moeilijker om van de stress af te komen. Je bent namelijk niet bereid om stappen te ondernemen om er vanaf te komen. Een mogelijke oplossing om toch meer motivatie te krijgen om dingen te doen, stel ik voor om elke dag een planning te maken. In deze planning schrijf je alle zaken op die je die dag moet doen. Persoonlijk merk ik dat ik veel meer rust in mijn hoofd heb sinds ik elke dag een planning maak. Daarom raad ik je deze manier dan ook van harte aan om ook eens te proberen.




Je vergroot de kans op depressie

Als je langdurig last hebt van de stress, kan het gebeuren dat je op een moment zelfs depressief wordt. Wanneer dit gebeurt ben je ver van huis. Veel mensen moeten namelijk aan de medicijnen om van de depressiviteit af te komen. Gelukkig heb ik nog nooit last gehad van een depressie. Ik kan je daarom helaas niet van tips voorzien om ervan af te komen. Als je denkt dat je depressief aan het worden bent, kan ik je wel aanraden om een afspraak te maken met je huisarts. Je huisarts kan je dan vast en zeker verder helpen.

Je loopt de kans op ondervoeding

Het kan voorkomen dat je steeds minder gaat eten op het moment dat je last hebt van stress. Dit heeft tot gevolgen dat je de essentiële stoffen niet binnen krijgt. Ook zal je merken dat je erg veel lichaamsgewicht verliest. Ook kan het voorkomen dat je juist erg veel gaat eten. Wanneer dit gebeurt, is de kans heel groot dat je lichaamsgewicht juist toeneemt. Ook deze verschijnselen heb ik nog nooit meegemaakt, dus ook hier kan ik geen tips voor geven.

Je kan last krijgen van woede aanvallen

Als je voor een lange tijd last hebt van stress, kan het voorkomen dat je steeds prikkelbaarder wordt. Dit kan ertoe leiden dat je soms uit kan barsten in een woede aanval. Dit is  niet alleen vervelend voor de mensen om je heen, maar al helemaal voor jezelf. Een woede aanval kost namelijk een hele hoop energie die je beter aan iets anders kan besteden. Een makkelijke tip om ervoor te zorgen dat je minder snel last krijgt van een woede aanval, is door in je hoofd tot tien te tellen. Je zal merken dat je woede snel weg zal zakken op het moment dat je langzaam gaat tellen. En geloof me dit kost veel minder energie dan een woede aanval.

Ik hoop dat je dat je dankzij dit artikel een beter beeld hebt van de gevolgen van stress. Ook hoop ik dat je wat aan de paar tips hebt die ik in dit artikel heb gegeven.

Lees nog meer artikelen over stress

Hieronder lees je nog een paar leuke artikelen om te lezen.

In dit korte maar zeer heldere artikel lees je alles over de stress symptomen van vrouwen en wat je tegen de stress kan doen. Ik raad je aan om het artikel dan ook snel te gaan lezen.

Via dit handige artikel kan je erachter komen hoe je stress en spanningen kan voorkomen in je leven. Snel lezen dus.

Veel mensen willen weten wat stress nou precies doet in je lichaam. Daarom heb ik besloten om dit artikel te schrijven met daarin een paar handige tips die je zeker kunnen helpen.

Als je merkt dat je buikpijn hebt gekregen als gevolg van de stress kan je dit artikel even goed doorlezen. In het artikel ontdek je namelijk hoe deze buikpijn ontstaat en hoe je er weer vanaf kan komen.

Als je benieuwd bent naar de verschillende tekenen van stress, kan je eens naar dit artikel kijken. Ik weet zeker dat je er mogelijk wat aanhebt.