Heb Je Buikpijn Door Stress? Zo Kom Je Ervan Af

buikpijn door stress

Soms komt het voor dat je zo gestrest bent dat je er letterlijk buikpijn van krijgt. Dit is natuurlijk een zeer vervelend gevoel en je wilt hier natuurlijk zo snel mogelijk vanaf. In dit artikel geef ik je eerst een paar manieren om van de buikpijn af te komen. Vervolgens geef ik je een paar tips die je kunnen helpen om van de stress af te komen. Ik begin dit artikel met een korte omschrijving van het ontstaan van buikpijn als gevolg van stress. Laten we maar meteen beginnen.

Zoals hierboven aan is gegeven, geef ik je eerst een korte uiteenzetting van het ontstaan van buikpijn als gevolg van stress.

Hoe ontstaat de buikpijn?

Hoe ontstaat de buikpijn

Als je gestrest bent maakt je lichaam allemaal verschillende stoffen aan. Het doel van deze stoffen is om je klaar te maken om te vechten of om te gaan vluchten. Dit was toen we als mens nog in grotten leefden erg belangrijk om te overleven. Vandaag de dag hebben we er echter niet meer zoveel aan.

Een van de uitwerkingen en van deze stoffen is het feit dat je maag meer maagzuur aanmaakt. Wanneer dit zuur voor een lange tijd in je maag blijft zitten, kan je dit ervaren als buikpijn.

Omdat dit een erg vervelende vorm van pijn is, geef ik je hieronder een paar manieren om ervoor te zorgen dat je geen last meer hebt van je maag.

Hoe neutraliseer je het maagzuur?

Hoe neutraliseer je het maagzuur

Hieronder geef ik je een paar simpele manieren om het maagzuur te neutraliseren.

Drink een glas melk

Het drinken van melk is een perfecte manier om overtollig maagzuur te neutraliseren. Dit komt omdat er in melk bepaalde stoffen zitten die het zuur omzetten in water. Je zal je daarom een stuk beter voelen als je een paar glazen melk hebt gedronken.




Drink wat water

Ook het drinken van water heeft net als het drinken van melk een positief effect op overtollig maagzuur. Dit komt omdat je met water het zuur in je maag gaat verdunnen. Daarom raad ik je aan om een groot glas water te drinken op het moment dat je last hebt van overtollig maagzuur.

Zorg ervoor dat je maag onder je hoofd zit

Oké dit klinkt een beetje vreemd dus ik zal het hieronder verder uitleggen. Veel mensen krijgen pas last van maagzuur als ze in bed liggen. Dit komt omdat het maagzuur nu makkelijk je slokdarm in kan. Om ervoor te zorgen dat dit niet gebeurt, moet je ervoor zorgen dat je hoofd iets hoger ligt dan je buik. Dit kan je doen door je bed aan het hoofdeinde te verhogen. Ook kan je je hoofd hoger plaatsen door op een paar kussens te gaan liggen.

Ik hoop dat deze tips je kunnen helpen om van de buikpijn af te komen. Nu gaan we kijken naar manieren om van de stress af te komen.

Technieken om van de stress af te komen

Technieken om van de stress af te komen

Hieronder geef ik een paar makkelijke manieren aan om van de stress af te komen.

Ga een blokje lopen

Het maken van een kleine wandeling doet meestal wonderen voor je. Dit is zeker bij mij het geval. Als ik merk dat ik gestrest ben, ga ik meestal een lekker stukje lopen. Op de een of andere manier kom ik altijd zeer ontspannen thuis na mijn wandelingetje. Ik denk dat dit komt omdat ik tijdens het lopen mijn gedachten even helemaal nergens op hoef te richten.

Ook merk ik dat ik na het wandelingetje een stuk meer energie heb dan voorheen.

Maak een dagboek

Het bijhouden van een dagboek is ook een uitstekende manier om van de stress af te komen. Het is namelijk de bedoeling dat je in je dagboek elke dag opschrijft wat de dingen waren die voor stress zorgde. Zo kan het voorkomen dat je gestrest raakt omdat je met een bepaalde collega samen moet werken. Als je merkt dat je telkens gestrest raakt van het samen te moeten werken met deze collega, kan je aan je baas vragen of je met iemand anders kan werken.




Ook kan het voorkomen dat je gestrest raakt van de file, ja wie niet. Als dit het geval is, is het mogelijk een idee om aan je baas te vragen of je wat later op je werk mag verschijnen. Op die manier ontloop je de file en kom je vrolijker aan op je werk.

Luister naar je favoriete muziek

Wanneer je naar je favoriete muziek luistert zal je merken dat je je beter in je vel voelt zitten. Ik ben echt verslaafd aan muziek en heb daarom bijna de hele dag een koptelefoon op mijn hoofd. Ook kan ik het af en toe niet laten om de muziek lekker hard over de versterker te gooien. Op die momenten dans ik ook gewoon lekker mee. Hierdoor merk ik dat ik minder last heb van stress.




Zorg voor de juiste voeding

Je zou het niet zeggen maar ons eten bepaald ook onze gemoedstoestand. Als je gezond eet, zal je je ook goed voelen. Wanneer je aan de andere kant slecht eet, voel je je meestal niet zo goed. Daarom raad ik je aan om eens goed te kijken naar de dingen die je dagelijks eet. Als je merkt dat je eigenlijk vrij ongezond eet, moet je ervoor zorgen dat je gezonder gaat eten.

Het is belangrijk dat je voldoende onverzadigde vetten binnenkrijgt.

Ook moet je oppassen met een teveel aan zout en suiker.

Begin eens met mediteren

Mediteren heeft een zeer goede uitwerking op je gesteldheid. Dit wordt in zeer veel onderzoeken telkens weer aangetoond. Daarom raad ik je aan om te beginnen met dagelijks te mediteren.

Veel mensen vinden het alleen moeilijk om lang stil te zitten en niets te doen. Ik kan me heel goed in deze argumenten vinden. Toen ik met mediteren begon, vond ik het ook moeilijk om stil te zitten. Daarom ben ik ook begonnen met korte sessies. Toen ik merkte dat het werkte, heb ik de sessietijd opgeschroefd naar een langere sessietijd.

Ik heb gemerkt dat dagelijks mediteren een positieve uitwerking heeft op mijn gemoedstoestand.

Ik hoop dat je dankzij dit artikel weet hoe je buikpijn door teveel stress aan kan pakken. Ook hoop ik dat je wat aan de tips hebt gehad om die je kunnen helpen om van de stress af te komen.

Lees nog meer artikelen over stress

Hieronder lees je nog een paar leuke artikelen.

Als je denkt dat je last hebt van stress, is het belangrijk dat je de tekenen/symptomen van stress kan begrijpen. Daarom heb ik een artikel geschreven met daarin een paar tekenen die horen van stress.

In dit artikel lees je alles over de lichamelijke klachten van stress. Snel lezen dus.

Als je serieus je stress en spanningen wilt verminderen, moet je dit artikel zeker goed en nauwlettend doorlezen.

Helaas hebben erg veel mensen last van stress op het werk. Om je te helpen ervan af te komen, heb ik dit artikel geschreven met daarin een paar handige tips die je kunnen helpen.

Wist je dat er zoiets als positieve stress bestaat? Dit is een zeer handige vorm van stress die we ook allemaal ervaren. Als je er meer over wilt weten, moet je dit artikel meteen lezen.