Zen Meditatie Voor Beginners Dit Kan Iedereen Leer Hier Alles

zen meditatie voor beginners

Steeds meer mensen willen beginnen met het uitvoeren van een zen meditatie. Echter weten veel mensen niet hoe ze dit moeten doen. Daarom heb ik dit artikel geschreven om mensen te helpen om deze meditatie op de juiste manier uit te voeren. Ik hoop dat je na het lezen van dit artikel een beter beeld hebt over hoe je een zen meditatie uit moet voeren. Laten we dus maar snel beginnen!

Ik begin dit artikel met een korte uiteenzetting over wat een zen meditatie eigenlijk is.

Wat is een zen meditatie eigenlijk?

Wat is het

Een zen meditatie is een zeer oude vorm van mediteren die ongeveer 2500 jaar teruggaat. De bedoeling van een zen meditatie is dat je even aan helemaal niets moet denken. Je gaat als het ware je hersens even “uit” zetten.

Hieronder staat een handige video die je iets meer uitleg geeft over de zen meditatie.

Wanneer je dit doet zal je namelijk helemaal ontspannen zijn en dus tot rust kunnen komen.

Bij de zen meditatie gaat het erom dat je lichaam, geest en ademhaling in evenwicht zijn. Daarom is het ook zo belangrijk dat je een ontspannen houding aanneemt en goed op je ademhaling let.

Ik hoop dat je nu  een beter beeld hebt over wat een zen meditatie precies is. Nu is het tijd om te kijken naar een zen meditatie die beginners makkelijk uit kunnen voeren.

Een makkelijke meditatie voor beginners

Een makkelijke meditatie voor beginners

Ten eerste is het heel belangrijk dat je je al ontspannen voelt voordat je aan de meditatie gaat beginnen. Ikzelf voer daarom deze meditatie pas laat op de avond uit. Op deze manier ben ik al lekker ontspannen.

Als je aan de meditatie gaat beginnen is het belangrijk dat je in een comfortabele houding gaat zitten.

Je kan ervoor kiezen om in een stoel of op een matje de meditatie uit te voeren.




Mijn voorkeur gaat bij een zen meditatie uit naar een matje. Als je voor een matje kiest, is het de bedoeling dat je de lotushouding aanneemt.

Deze houding is in het begin best lastig om aan te nemen, omdat je namelijk je benen over elkaar heen moet slaan. Maar met wat oefening zal het ook zeker lukken.

Als het je gelukt is om je benen over elkaar heen te slaan, is het de bedoeling dat je je rug recht maakt en je handen ontspannen op je schoot legt.

Als dit allemaal gelukt is, is het de bedoeling dat je je ogen sluit en langzaam door je neus in en uit moet ademen.

Het is belangrijk dat je langzaam en diep ademhaalt. Op deze manier zal je namelijk optimaal ontspannen.

Je meestal pas na tien minuten merken dat je tot rust aan het komen bent. Daarom raad ik iedereen ook aan om deze meditatie ten minste 10  minuten aan te houden. Ikzelf geef zelfs de voorkeur aan een sessietijd van ongeveer 20 minuten.




Als je klaar bent met het uitvoeren van deze zen meditatie hou ik ervan om mijn lichaam nog even lekker los te schudden voordat ik verder ga met mijn dag.

Ik hoop dat je nu een duidelijk beeld hebt over hoe je een zen meditatie uit moet voeren.

Hieronder geef ik nog een paar afsluitende tips waarmee je nog meer uit je meditatie kan halen.

Haal meer uit de meditatie

Haal meer uit de meditatie

Geef niet op

Het is heel belangrijk dat je mediteren een eerlijke kans van slagen geeft. Als je de meditatie namelijk maar één of twee keer uitvoert, zal je de positieve effecten er niet van merken. Deze ga je pas merken als je dagelijks mediteert en dit ook een paar weken zo niet maanden volhoudt.

Daarom wil ik je stimuleren om de uitdaging aan te gaan en met jezelf een afspraak te maken dan je mediteren een eerlijke kans van slagen geeft. Dit kan je doen door met jezelf de afspraak te maken dat je de komende drie weken elke dag een meditatie uitvoert.

Mediteer in de juiste omgeving

Het is heel erg belangrijk dat je de meditatie in de juiste ruimte/omgeving uitvoert.

Dit komt omdat je tijdens de meditatie niet afgeleid mag worden door nare geluiden. Zo voer ik mijn meditatie altijd uit in een gesloten ruimte en zorg ervoor dat de deur op slot zit.

Ook zorg ik ervoor dat ik mijn telefoon op stil heb gezet, zodat ik geen telefoontjes kan krijgen van mensen.

Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat je een meditatie veel beter uitvoert wanneer je in een stille ruimte bent waar niemand je af kan leiden.

Zorg voor de juiste temperatuur

Het is erg belangrijk dat je de meditatie uitvoert in een ruimte die van een aangename temperatuur is. Dit zorgt er namelijk voor dat je niet snel af wordt geleid.




Daarom zorg ik er altijd voor dat de kamer waar ik mijn meditaties uitvoer lekker warm is. Ik kan je vertellen dat ik veel beter ben gaan mediteren nadat ik ervoor heb gekozen om in een warme ruimte te gaan mediteren.

Daarom raad ik je aan om de verwarming in je kamer een halfuur van te voren aan te zetten voordat je gaat mediteren.

Zorg voor de juiste kleren

Naast de temperatuur van je kamer zijn je kleren ook zeer belangrijk als je niet af geleid wilt worden. Ikzelf hou ervan om te mediteren in kleren die niet strak zitten en die lekker verkoelend werken.

Deze kleren zullen je benen en armen namelijk niet afknellen als je in een lotushouding zit of wanneer je op een stoel zit.

Daarom raad ik iedereen aan om ervoor te zorgen dat ze over lekkere kleren beschikken wanneer ze gaan mediteren.

Ik voor dat je na het lezen van dit artikel een beter idee hebt over hoe je een zen meditatie uit moet voeren als je nog een beginner bent. Ook hoop ik dat je wat hebt gehad aan de afsluitende tips van dit artikel.

Dit is een handig artikel wat je iets meer informatie geeft over deze meditatie.

Dit is een artikel wat op zijn manier aangeeft wat een zen meditatie is.

Lees meer over mediteren

Lees nog meer handige artikelen.

Dit artikel is geschreven voor iedereen die graag iets meer wilt leren over de bodyscan meditatie. in het artikel zet ik op een duidelijke manier de stappen uiteen om deze meditatie uit te voeren.

Dit artikel is speciaal geschreven voor de mensen die even snel willen ontspannen. In het artikel behandel ik namelijk de zogeheten 5 minuten meditatie. ik hoop dat deze meditatie je kan helpen om tot rust te komen.

In dit korte maar zeer duidelijke artikel zet ik op een makkelijke manier uiteen hoe je een transcendente diepte meditatie uit moet voeren.  Ik hoop dat je na het lezen van dit artikel in staat bent om deze meditatie uit te voeren.

Als je benieuwd bent naar de exacte uitvoering van een transcendente meditatie moet je dit artikel zeker lezen. ik weet bijna zeker dat je er wat aan hebt.

Voor de mensen die net iets meer dan 5 minuten de tijd hebben om te ontspannen, heb ik dit artikel geschreven. In het artikel zet ik uiteen hoe je de 10 minuten meditatie uit moet voeren.