Transcendente Meditatie Oefeningen Die Iedereen Kan Doen

transcendente meditatie oefeningen

Steeds meer mensen ontdekken het gemak van een transcendente meditatie. Uiteraard ben ik hier heel erg blij mee. Dit komt omdat mensen die een transcendente meditatie uitvoeren over het algemeen positiever in het leven staan dan mensen die dit niet doen. In dit artikel wil ik je helpen om ervoor te zorgen dat je ook gebruik gaat maken van deze vorm van mediteren. Daarom heb ik een aantal transcendente meditatie oefeningen omschreven die je kan uitvoeren. Laten we maar meteen naar de oefeningen kijken.

Hieronder worden de verschillende oefeningen één voor één behandeld.

Doe even helemaal niets

Het allerbelangrijkste bij een transcendente meditatie is dat je even helemaal nergens aan moet denken. Een makkelijke manier om dit voor elkaar te krijgen, is door even helemaal niets te doen.

Ikzelf hou ervan om vlak voor ik ga slapen even lekker te mediteren. Hierdoor kan ik namelijk alles van de dag verwerken. Hieronder geef ik een korte uitleg over hoe ik mediteer.

Ten eerste zorg ik ervoor dat ik lekker zit. Persoonlijk kies ik ervoor om op de bank te gaan zitten. Het is ook mogelijk om de meditatie op een stoel uit te voeren.

Wanneer ik lekker plaats heb genomen, is het belangrijk dat ik mijn rug recht hou. En mijn handen op mijn onderbenen plaats. Vervolgens sluit ik mijn ogen en denk ik even aan helemaal niets.

Mijn doel is om deze meditatie ongeveer 10 minuten aan te houden.  Meestal merk ik dat mijn lichaam na een paar minuten opwarmt. Dit vind ik erg fijn omdat het namelijk lekker warm is.




Lees een boek

Zoals hierboven al is omschreven, is het erg belangrijk dat je even helemaal niets uitvoert. Voor mij persoonlijk werkt het heel goed als ik een boek ga lezen. Daarom hou ik ervan om elke dag minimaal één uur in een boek te lezen.

Ik merk dat mijn gedachten tijdens het lezen even helemaal wegzakken waardoor ik me kan ontspannen.

Ook merk ik dat ik tijdens het lezen soms met erg slimme ideeën aankom die ik in mijn dagelijkse leven toe kan passen. Vaak merk ik ook nog eens dat deze bedachten oplossingen ook echt werken.

De kaars oefening

Deze oefening is niet alleen goed om lekker te ontspannen, maar werkt ook nog eens goed voor het verbeteren van je focus. Ook worden je ogen met deze oefening gereinigd. Je voert deze oefening als volgt uit.

Het allerbelangrijkste van deze oefening is dat je ervoor zorgt dat je kamer helemaal donker is. Als het je gelukt is om je kamer helemaal te verduisteren, steek je een kaars aan.




Het is de bedoeling dat je nu diep in de vlam van de kaars gaat kijken. Je zal merken dat je ogen bijna meteen gaan tranen. Dit is opzicht geen probleem omdat dit er juist voor zorgt dat je ogen worden gereinigd.

Als het niet meer volhoudt, is het mogelijk dat je even met je ogen knippert.

Tel tot 100

Deze oefening is erg goed als je even volledig wilt ontspannen. Ikzelf hou ervan om deze oefening ook met enige regelmaat uit te voeren. Je voert de oefening namelijk als volgt uit.

Ten eerste zorg je ervoor dat je in een ontspannen houding gaat zitten. Dit kan op de bank of op een stoel zijn. Als je de beste plek eenmaal hebt gevonden, is het belangrijk dat je je ogen sluit en als het ware gaat mediteren. Alleen richt je je aandacht nu niet op je ademhaling, maar tel je in je gedachten rustig tot 100.

Je zal merken dat je je hierdoor lekker kan ontspannen.

Als je merkt dat deze oefening inderdaad voor je werkt, kan je ervoor kiezen om in plaats van tot 100 te tellen eens tot 200 te tellen. Of misschien zelfs wel tot 300.

Tel terug vanaf 100

Deze oefening lijkt erg veel op de oefening die ik hierboven heb omschreven. Als het je gelukt is om tot 100 te tellen, kan je ook kijken of je vanaf 100 weer terug kan tellen.




Ik heb gemerkt dat dit een goede oefening is om even extra te ontspannen. Daarom kan ik het ook aan iedereen aanraden om te proberen.

Als je merkt dat je lekker kan ontspannen door deze oefening uit te voeren, is het misschien een idee om vanaf 200 terug te tellen. Ook is het mogelijk om van nog verder terug te tellen.

Wandel

Het maken van een wandelingetje is een goede manier om ervoor te zorgen dat je kan ontspannen. Ikzelf hou ervan om tenminste één keer in de week een lekkere wandeling te maken. Hierdoor zorg ik er namelijk voor dat ik lekker fit blijf. Ook merk ik dat ik hierdoor lekker kan ontspannen. Daarom raad ik je ook van harte aan om zelf ook eens lekker te gaan wandelen.

Ook komt het wel eens voor dat ik na een wandelingetje met nieuwe frisse ideeën aan de slag kan gaan. Vaak blijkt ook nog eens dat deze ideeën erg goed werken wanneer ik ze uitvoer.

Ik hoop dat je wat aan deze transcendente meditatie oefeningen hebt gehad. Ook hoop dat je na het lezen van deze oefeningen bereidt bent om deze vorm van mediteren ook een kans te geven.

Hieronder vind je een handige video over het uitvoeren van een transcendente meditatie.

Hier vind je nog meer informatie over deze vorm van mediteren.

Dit artikel legt je uit hoe je de transcendente meditatie kan leren.

Lees meer over mediteren

Lees hier nor meer artikelen.

Door middel van deze adem meditatie weet ik zeker dat je tot rust kan komen. Daarom heb ik een artikel geschreven waarin ik uiteenzet hoe je de meditatie uit moet voeren.

Veel mensen hebben vandaag de dag last van angst en komen hier moeilijk vanaf. Daarom heb ik dit artikel geschreven waarin ik uiteenzet hoe je met behulp van deze meditatie ervan af kan komen.

Iedereen wil lekker kunnen slapen, helaas lukt dit lang niet iedereen. Daarom heb ik een artikel geschreven waarin ik op een makkelijke manier uiteenzet hoe je ervan af kan komen.

Iedereen weet dat de boeddhisten goed kunnen mediteren. Ook zijn veel mensen benieuwd naar de manier waarop de boeddhisten mediteren. Daarom heb ik dit artikel geschreven waarin ik uiteenzet hoe je moet mediteren als een boeddhist.

Als je het moeilijk vindt om stil te zitten kan je een loopmeditatie uitvoeren. Deze meditatie zorgt ervoor dat je door te lopen tot rust kan komen.