Wat Is Een Metta Meditatie En Hoe Voer Je Hem Uit?

metta meditatie

Vandaag de dag ontdekken steeds meer mensen het bestaan van een zogeheten metta meditatie. Hier ben ik natuurlijk heel erg blij mee. Dit komt omdat deze vorm van mediteren ervoor zorgt dat je je dankbaarheid toont. Deze vorm van mediteren staat ook bekend als een dankbaarheidsmeditatie. In dit artikel wil ik je leren hoe je een metta meditatie uit moet voeren. Ik hoop dat je er wat aan hebt. Laten we maar meteen beginnen.

Hieronder geef ik kort uiteen hoe je een dankbaarheidsmeditatie uit moet voeren.

Hoe voor je de dankbaarheidsmeditatie uit?

Hoe voor je de dankbaarheidsmeditatie uit

Hieronder vind je een video die je een korte uiteenzetting geeft over hoe je de metta meditatie uit moet voeren.

Om deze meditatie uit te voeren is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat je lekker gaat zitten. Dit kan op een lekkere stoel zijn, maar een bank is ook goed. Als je de beste plek eenmaal hebt gevonden, is het belangrijk dat je hier goed op gaat zitten. Maar wanneer zit je goed?




Je zit pas goed op het moment dat je rug recht is. Ook moet je ervoor zorgen dat je handen in een soort kommetje op je schoot liggen.

Vervolgens sluit je je ogen en adem je langzaam in en uit. Dit doe je via je neus. Ook moet je vanuit je onderbuik ademhalen.

Wanneer je dit allemaal gedaan hebt, is het belangrijk dat je alle goede dingen van de dag voor je ziet. Deze goede dingen kunnen van alles zijn. Zo is het mogelijk dat je in de ochtend niet in de file hebt gestaan of een compliment van een dierbaar persoon.

Wat het ook is het is belangrijk dat je het weer voor je ziet.

Ook kiezen sommige mensen ervoor om een mantra op te zeggen tijdens de meditatie. Een mantra is een zin of woord wat je telkens herhaalt. Hieronder staat een mantra wat tijdens een metta meditatie vaak uit wordt gesproken.

Moge ik blij zijn. Moge ik gezond zijn. Moge ik veilig zijn. Moge ik vredelievend zijn.

Persoonlijk hou ik ervan om lekker lang te genieten van deze meditatie. Daarom voer ik hem ook uit in sessies van ongeveer 20 minuten. Dit doe ik omdat ik merk dat ik een lekker warm gevoel krijg van deze meditatie.

Ik hoop dat je nu een beter idee hebt over hoe je deze meditatie uit moet voeren. Hieronder geef ik je een paar tips om ervoor te zorgen dat je hem nog beter uit kan voeren.

Haal meer uit de metta meditatie

Haal meer uit de metta meditatie

Zorg ervoor dat je het warm hebt

Het is erg belangrijk dat je het lekker warm hebt wanneer je gaat mediteren. Dit komt omdat je dan minder snel geneigd bent om te stoppen. Daarom zorg ik ervoor dat ik het altijd lekker warm heb. Dit doe ik als volgt.




Ten eerste zorg ik ervoor dat de verwarming lekker openstaat. Ten tweede zorg ik ervoor dat ik een lekkere warme trui aanheb tijdens de meditatie. De verwarming zet ik meestal een halfuur voor de meditatie aan. Hierdoor heb je genoeg tijd om ervoor te zorgen dat de kamer lekker opwarmt.

Zorg voor fijne kleren

Het is ook erg belangrijk dat je lekkere kleren aanhebt tijdens de meditatie. Dit zorgt ervoor dat je minder snel af bent geleidt tijdens de meditatie. Daarom zorg ik ervoor dat ik altijd lekkere ruime broeken draag tijdens de meditatie. Dit zorgt er namelijk voor dat mijn benen minder snel strak aanvoelen. Daarom raad ik je aan om ervoor te zorgen dat de kleren die je draag niet strak zitten, maar lekker ruim zijn.

Mediteer in het donker

Ik hou ervan om in het donker te mediteren. Dit komt omdat ik dan niet af wordt geleidt van het licht. Daarom raad ik je aan om deze meditatie ook eens in het donker uit te voeren. Je zal dan hopelijk net als ik ervaren dat je minder snel af wordt  geleidt. Indien je het niet fijn vindt om in het donker te mediteren, raad ik je aan om deze tip over te slaan. Het zou namelijk jammer zijn als je hierdoor je meditatie ervaring verminderd.

Zorg voor weinig afleiding

Dit is misschien wel een van de belangrijkste tips van deze lijst. Het is namelijk extreem belangrijk dat je niet af wordt geleidt tijdens de meditatie. Hieronder volgen een paar manieren om dit voor elkaar te krijgen.

Zet je telefoon op stil of uit. Niets is vervelender dan uit je meditatie te worden gehaald door het gerinkel van je telefoon.

Doe de deur op slot. Deze tip is vooral handig wanneer je in een huis woont met meerdere mensen. Het is namelijk erg vervelend als je constant lastig wordt gevallen door deze mensen.

Ik hoop dat je wat met deze twee tips kan. Als jezelf een manier kan bedenken om nog minder snel af te worden geleidt, moet je deze ook zeker toepassen.

Zorg dat je je goed voelt

Je zal merken dat de meditatie een stuk beter gaat als je je al goed voelt wanneer je er aan begint. Daarom raad ik je aan om ervoor te zorgen dat je lekker in je vel zit voordat je gaat mediteren.

Hieronder volgen een paar tips om ervoor te zorgen dat je je goed kan voelen.




Kom eerst lekker bij van een harde werkdag. Dit is zeker op mij van toepassing. Wanneer ik thuis kom moet ik eerst even een paar minuten lekker zitten voordat ik me goed voel.

Ga eerst even een blokje lopen. Het maken van een wandelingetje doet vaak wonderen voor je humeur. Dit komt omdat je tijdens de wandeling je gedachten even op nul kan zetten.

Mediteer in een grote kamer

Sommige mensen vinden het fijn om in een grote ruimte te mediteren. Dit komt omdat ze het gevoel hebben dat ze door de kleine kamer klein worden gehouden. Hierdoor kunnen ze zichzelf niet volledig openen.

Als je merkt dat je jezelf niet kan openen in een grote kamer, raad ik je aan om te gaan mediteren in een grotere kamer. Als je echt optimaal wilt de metta meditatie uit wilt voeren, raad ik je aan om deze buitenshuis uit te voeren.

Ik hoop dat je nu weet hoe je een metta meditatie uit moet voeren. Ook hoop ik dat je wat aan de tips hebt gehad om de meditatie nog beter uit te voeren.

Lees meer over mediteren

Lees meer artikelen.

Ben je benieuwd naar een goede manier om een mindfulness meditatie uit te voeren? Dan moet je dit artikel onmiddellijk lezen. Ik  weet bijna zeker dat je er iets nieuws van leert.

Als je pas begonnen bent met het uitvoeren van een transcendente meditatie, kan je wel wat tips en extra oefeningen gebruiken. Daarom heb ik dit artikel geschreven.

Als je door middel van een adem meditatie tot rust wilt komen, moet je dit artikel zeker lezen. Ik weet haast zeker dat je er wat aan hebt.

Als je last hebt van angst aanvallen en hiervan af wilt komen moet je dit artikel zeker lezen. Ik weet bijna zeker dat je er wat aan hebt.

Iedereen wil lekker slapen. En daarom heb ik besloten om dit artikel te schrijven. In het artikel leg ik je uit hoe je makkelijker in slaap kan vallen.