Meditatie Oefeningen Voor Beginners

meditatie oefeningen beginners

Steeds meer mensen ontdekken de positieve effecten van mediteren. Hier ben ik uiteraard erg blij mee. Dit komt omdat mediteren een positieve uitwerking heeft op je humeur. Ook zijn mensen die dagelijks mediteren minder gestrest dan mensen die dit niet doen. In dit artikel geef ik je een paar meditatie oefeningen die speciaal voor beginners zijn. Ik hoop dat dankzij dit artikel steeds meer mensen besluiten om te gaan mediteren. Laten we maar meteen beginnen.

Hieronder worden de meditatie oefeningen één voor één uiteengezet.

Adem langzaam in en uit

Deze oefening kent iedereen wel denk ik. Bij deze oefening is het de bedoeling dat je in een ontspannen houding gaat zitten. Vervolgens  is het belangrijk dat je je volledig op je ademhaling focust.

Ikzelf hou ervan om deze oefening uit te voeren op mijn bank. Dit komt omdat ik lekker op de bank kan zitten. Ook ondersteunt de bank mijn rug. Indien je deze oefening niet op een bank uit kan voeren, kan je ook altijd voor een stoel gaan.

Als je de beste plek hebt gekozen om te gaan mediteren, is het belangrijk dat je je rug recht houdt. Ook moet je je handen in een kommetje op je onderbenen leggen. Vervolgens moet je je langzaam door je neus in en uit ademen. Toen ik pas begon met mediteren, hielt ik dit niet langer dan vijf minuten vol. Maar wanneer ik het steeds meer ben gaan doen, heb ik gemerkt dat ik me beter voel wanneer ik het langer vol houd.

De kaars meditatie

Deze meditatie is erg goed om ervoor te zorgen dat je je beter kan focussen. Ook heb ik gemerkt dat deze oefening goed is om je ogen te reinigen. Je voert deze oefening als volgt uit.




Ten eerste zorg je ervoor dat het volledig donker is in je kamer. Wanner het je gelukt is, moet je een kaars aansteken. Vervolgens is het de bedoeling dat je zo diep mogelijk in de vlam van deze kaars kijkt.

Je zal merken dat je ogen hiervan gaan tranen. Dit is helemaal geen probleem. In tegendeel, je ogen worden zo gereinigd.

Ook is het de bedoeling dat je zo min mogelijk met je ogen knippert. Als je het echter niet meer volhoudt, mag je je ogen natuurlijk wel knipperen.

Visualisatie

Dit is een oefening die ik het liefst de hele dag uit zou voeren. Bij deze oefening is het de bedoeling dat je gaat visualiseren. Je voert deze oefening als volgt uit. Je zorgt ervoor dat je in een stoel gaat zitten. Vervolgens laat je je gedachten lekker afdwalen.

Het is belangrijk dat je bij deze oefening jezelf inbeeld als je ideale persoon. Hoe sterker je dit beeld op weet te roepen, hoe groter de kans is dat je uiteindelijk zo wordt. Het is namelijk aangetoond dat je datgene wordt waar je het meest aan denkt.

Ook merk ik dat deze oefening ervoor zorgt dat ik me erg goed in mijn vel voel zitten.

Dankbaarheid

Bij deze oefening is het de bedoeling dat je laat merken hoe dankbaar je bent. Deze oefening kan je het beste op het einde van de dag uitvoeren. Je voert de oefening als volgt uit.

Je zorgt ervoor dat je in een lekkere stoel gaat zitten. Vervolgens sluit je je ogen en haal je alle goede dingen van het jaar weer naar boven. Dit kan van alles zijn. Zo zijn er mensen die dankbaar zijn voor het mooie weer. Sommige mensen hechten er veel waarde aan het feit dat ze geen last hadden van de file.

Je zal merken dat je je door deze oefening erg goed gaat voelen. Dit komt omdat je namelijk alle punten naar voren haalt die ervoor zorgen dat je je goed voelt.

Loop meditatie

Deze oefening is erg goed om te aarden, zeker als je de oefening op blote voeten uitvoert. Je voert deze oefening als volgt uit. Je zorgt ervoor dat je in een grote kamer bent waarin je lekker vrij kan lopen. Als je geen kamer hebt die groot genoeg is, is het ook mogelijk om deze oefening buiten uit te voeren.

Als je eenmaal een geschikte plaats hebt gevonden om de oefening uit te voeren, is het de bedoeling dat je in rondjes gaat lopen.

Het is de bedoeling dat je je van elke stap zeer bewust bent. Zo probeer ik erop te letten wanneer mijn voet de grond raakt en wanneer deze de grond loslaat.




Lezen

Dit is voor mij een erg goede oefening om creatiever te worden. Ik merk dat mijn gedachten tijdens het lezen soms even helemaal wegdwalen naar andere dingen.

Ook zorgt het lezen van een goed boek ervoor dat ik even niet aan stressvolle dingen hoef te denken. Dit vind ik persoonlijk erg fijn. Ook heb ik gemerkt dat mijn kennis over bepaalde zaken erg verbeterd is sinds ik ben gaan lezen.

Dit is natuurlijk nooit verkeert.

Persoonlijk lees ik het liefst in de avond. Dit komt omdat ik dat even lekker alle dingen van me af kan gooien.

Wandelen

De laatste meditatie oefening die ik je mee ga geven in dit artikel is wandelen. Wanneer het lekker weer is, vind ik het erg fijn om een lekker groot blokje te gaan wandelen.




Tijdens dit wandelingetje gaan mijn gedachten echt overal naartoe. Zo denk ik na over oplossingen voor bepaalde problemen die ik heb. Soms komt het voor dat ik een oplossing bedenk die ik meteen toe kan passen. Vaak merk ik ook dat deze oplossing ook echt werkt.

Daarom raad ik iedereen aan om tenminste één keer in de twee weken een lekker wandelingetje te maken.

Ook zorgt het maken van een wandelingetje ervoor dat je lekker gezond blijft.

Ik hoop dat je wat aan deze meditatie oefeningen voor beginners hebt gehad.

Hieronder vind je nog een handige meditatie video:

Als je nog meer wilt lezen over meditatie oefeningen, moet je dit en dit artikel lezen.

Lees meer over mediteren

Lees nog meer interessante meditatie artikelen.

Dit artikel heb ik geschreven voor iedereen die iets wil leren over het uitvoeren van een metta meditatie. Ik hoop dat je na het lezen van dit artikel deze meditatie uit gaat voeren.

Ben je benieuwd naar de uitvoering van een mindfulness meditatie? Dan moet je dit artikel zeker niet overslaan. In het artikel geef ik je namelijk een paar handige tips om deze meditatie uit te voeren.

Voor iedereen die begint met het uitvoeren van een transcendente meditatie, is dit een handig artikel. In het artikel zet ik namelijk een paar makkelijke oefeningen uiteen die iedereen uit kan voeren.

Als je dankzij je ademhaling tot rust wilt komen, moet je dit artikel zeker lezen. In het artikel behandel ik namelijk een meditatie waarbij je je ademhaling gaat gebruiken om tot rust te komen.

Als je last hebt van angst en hiervan af wilt komen, moet je dit artikel zeker lezen. In het artikel behandel ik een meditatie die je van je angst af zal helpen.