Een Meditatie Oefening Om Dingen Los Te Laten Ontdek Hem Hier

meditatie oefening loslaten

We maken allemaal vervelende dingen meer in ons dagelijkse leven. Sommige van deze dingen laten we gemakkelijk langs ons heen gaan, maar sommige blijven ons maar achtervolgen. Dit is natuurlijk erg vervelend omdat je hier over blijft pikeren en dit kost je erg veel energie. In dit artikel wil ik je een meditatie leren die je kan gebruiken om deze vervelende dingen los te laten. Ik hoop dat je na het uitvoeren van deze meditatie een stuk rustiger in het leven zal staan. Laten we dus maar meteen beginnen.

Hieronder zet ik de meditatie voor het loslaten uiteen.

Tevens vind je hieronder een handige video die je kan helpen om dingen makkelijker los te laten.

De meditatie

De meditatie

Om deze meditatie uit te voeren, is het belangrijk dat je een plekje vindt waarin je je op je gemak voelt. Dit plekje kan in principe overal zijn. Zo is het mogelijk om te mediteren in de kamer of, als het weer het toelaat, lekker in de buitenlucht.

Als je je plekje eenmaal hebt gevonden, is het belangrijk dat je de juiste houding aanneemt om de meditatie uit te voeren. Je moet namelijk de volgende houding aannemen.

Zorg ervoor dat je op een zachte ondergrond kan zitten. Dit is ook de reden waarom veel mensen ervoor kiezen om te mediteren op een matje of op het gras. Als je eenmaal een zachte plek hebt gevonden om op te mediteren, is het belangrijk dat je de lotushouding aanneemt. De lotushouding is de beroemde meditatiehouding waarin je je ene been over het andere been heen slaat. Vervolgens maak je van je handen een soort kommetje en leg je deze op je benen met beide palmen naar boven toe.




Vervolgens zorg je ervoor dat je rug recht is en sluit je je ogen. Probeer tijdens de meditatie door je neus in en uit te ademen. Hierdoor zal je merken dat je al je focus hierop zal leggen.

Nu is het belangrijk om bij elke uitademing het woord “ontspan” uit te preken. Hierdoor kom je namelijk helemaal tot rust. Als je merkt dat je tijdens de meditatie geconfronteerd wordt met de gedachtes aan de negatieve ervaring moet je deze gewoon hun gang laten gaan. Het is namelijk belangrijk om deze gedachtes in combinatie met het woord “ontspan” te ervaren. Op die manier zal je merken dat je steeds minder aan de situaties moet denken.

Ikzelf probeer altijd zo lang mogelijk in deze meditatie te blijven wanneer ik iets los wil laten. Ik heb ook gemerkt dat het ook zeker helpt om bepaalde nare dingen uit het verleden los te laten. Hoewel ik wel moet zeggen dat dit tijd nodig heeft gehad. Je moet er namelijk niet vanuit gaan dat je meteen geen last meer hebt van de vervelende gedachtes.

Als je klaar bent met je meditatie, is het handig om je lichaam nog even lekker los te schudden. Hierdoor kan je namelijk nog beter ontspannen.

Ik hoop dat je nu weet hoe je een meditatie uit moet voeren om vervelende gedachtes uit het verleden los te laten. In de rest van dit artikel wil ik je een paar tips geven om de meditatie nog beter uit te voeren.

Laatste tips

Laatste tips

Drink kamille thee

Deze thee zorgt ervoor dat je al een beetje tot rust komt. Dit is erg handig omdat je dan nog beter de meditatie ingaat. Ikzelf hou ervan om van tijd tot tijd kamille thee te drinken om tot rust te komen. Zeker na een lange zware dag werken, merk ik dat ik er echt behoefde aan heb om een lekkere kop thee te drinken.

Ik heb ook gemerkt dat ik na het drinken van deze thee ook echt veel beter kan mediteren. Dit komt omdat ik mijn gedachtes beter in toom kan houden waardoor ik minder snel af wordt geleid.

Zorg voor een aangename temperatuur

Het is erg belangrijk dat je het tijdens de meditatie lekker warm hebt. Als je het namelijk koud hebt, zal je merken dat je sneller af zal worden geleid en dit komt je meditatie namelijk niet ten goede.




Daarom raad ik je ook aan om ervoor te zorgen dat je het lekker arm hebt tijdens de meditatie. Je kan dit voor elkaar krijgen door van te voren de verwarming aan te zetten zodat je kamer alvast lekker warm is. Ook is het mogelijk om een lekkere trui aan te trekken.

Zorg voor lekkere kleren

Het is erg belangrijk dat je tijdens de meditatie kleren draagt die lekker aanvoelen. Wanneer dit niet het geval is, zal je niet tot rust kunnen komen en kan je de dingen niet loslaten.

Onder lekkere kleren versta is kleren die niet te strak aanvoelen en die ook niet jeuken.




Het is vooral belangrijk dat je broek niet voor afleiding zorgt. Als je broek namelijk te strak zit, zal deze je benen afknellen. Hierdoor kan je namelijk af worden geleid.

Zoek de beste tijd om te mediteren

Niet iedereen is hetzelfde en dit geldt ook voor het moment waarop je kan mediteren. Sommige mensen vinden het fijn om in de ochtend te mediteren, terwijl andere juist in de avond mediteren. Ik ben iemand die graag in de avond mediteert en niet in de ochtend.

Dit komt omdat ik in de avond lekker de dag kan verwerken in de vorm van een meditatie. Als ik klaar ben met de meditatie ga ik meestal meteen naar bed om lekker te gaan slapen.

Het is nogmaals heel belangrijk dat je het beste moment uitkiest om te gaan mediteren. Daarom raad ik je ook aan om zowel in de ochtend als in de avond te gaan mediteren. Je merkt dan namelijk vanzelf wel welk moment voor jou het beste uitkomt.

Ik heb het namelijk op deze manier aangepakt en heb gemerkt dat ik veel beter in de avond kan mediteren dan in de ochtend.

Ik hoop dat je nu een beter beeld hebt over hoe je een meditatie kan gebruiken om dingen uit het verleden los te laten. Ook hoop ik dat de tips die ik je op het einde geef handig zijn.

Lees meer over mediteren

Lees hieronder nog meer interessante artikelen over mediteren.

Dit artikel heb ik geschreven voor de mensen die graag zelf aan de slag willen gaan. In het artikel leer ik je namelijk hoe je een transcendente meditatie zelf moet leren.

Dit artikel is speciaal bedoeld voor de mensen die van een meditatie in de volle lucht houden. In het artikel behandel ik namelijk de volle maan meditatie. ik hoop dat je na het lezen van dit artikel besluit om deze meditatie zelf uit te voeren.

In dit artikel leg ik je uit hoe je een zen meditatie uit moet voeren. In het artikel behandel ik allemaal handige oefeningen die je kunnen helpen met het uitvoeren van deze meditatie.

Als je kinderen hebt en samen met je kinderen een meditatie uit wilt voeren, kan je niet zonder dit artikel. In het artikel leg ik namelijk uit hoe je een meditatie voor kinderen uit moeten voeren.

Als je serieus bent over mediteren, moet je dit artikel zeker lezen. in het artikel leg ik je namelijk op een makkelijke manier uit hoe je moet mediteren.