Korte Christelijke Meditaties: Ontdek Ze Hier

Korte Christelijke Meditatie

Ook het Christendom is bekend met de term mediteren. In deze geloofsstroming wordt mediteren vaak ingezet als aanvulling naast de verplichte zaken zoals bidden en schuldbelijdenis. Binnen deze vorm van meditatie zijn dezelfde eigenschappen te vinden. Het doel van deze meditatie is namelijk om hier in het nu te zijn. Wanneer je een korte Christelijke meditatie uitvoert, zal je merken dat je gedachte steeds meer naar het hier en nu zullen bewegen en niet naar wat nog gedaan moet worden, zoals de was of het uitlaten van de hond. In dit artikel omschrijf ik enkele meditaties die je uit kan voeren.

Enkele oefeningen ter ontspanning

Oefeningen Ter Ontspanning

Hier wordt een oefening uiteengezet die kan worden uitgevoerd om jezelf te ontspannen.

Om te beginnen dien je naar een rustige ruimte te gaan. Dit hoeft niet per se binnenshuis te zijn, maar kan ook buitenshuis plaatsvinden. Wanneer je deze oefening buitenshuis uitvoert is het de bedoeling dat je van de omgeving geniet. Neem de gehele omgeving in je op en probeer aan zo min mogelijk zaken te denken en focus je alleen maar op de mooie omgeving. Probeer ook te genieten van de geluiden die je hoort wanneer je in de vrije natuur bent.




Een andere manier om rustig te ontspannen is door je volledig te focussen op de ademhaling. Bij deze oefening is het zeer belangrijk dat je door je neus in en uitademt. Voel bij elke ademhaling hoe je buik uitzet en bij elke uitademing hoe deze zich weer intrekt. Focus tijdens de meditatie al je energie op de ademhaling, want op deze manier laat je alle andere onbelangrijke zaken varen.

Een andere manier om volledig te ontspannen is door absoluut niets te doen. Ga eens lekker in een goede stoel zitten en denk aan niets. Je zal merken dat je langzaam wegzakt in de stoel en mogelijk in slaap zal vallen.

Nu we enkele oefeningen ter ontspanning hebben behandeld is het tijd om verder te gaan met enkele oefeningen die gebruik maken van de verbeelding.

Oefeningen op basis van de verbeelding

Verbeeldings Oefeningen

Om gebruik te maken van je verbeelding is het belangrijk dat je in een rustige kamer gaat zitten en je ogen sluit. Wanneer je ze gesloten hebt is het de bedoeling dat je voor jezelf beelden gaat oproepen. Hieronder worden enkele punten genoemd die je kunnen helpen bij het oproepen van bepaalde beelden.

Stel jezelf voor in de nabijheid van God.

Verbeeld jezelf een prachtig Bijbelsverhaal voor waarin je meespeelt.

Zie jezelf als een grote bol van licht.

Wanneer je deze oefening goed uitvoert zal je merken dat je je erg goed zal voelen en wanneer je klaar bent zal dit gevoel aanhouden.

Kything

Deze oefening is vernoemd naar het Schotse woord Kythe wat zichtbaar maken betekend. De bedoeling van deze Christelijke meditatie is om de verbondenheid met God te ervaren. Om de verbondenheid met de Heer te ervaren dien je de volgende drie stappen goed uit te voeren:




Focus jezelf op God

Focus al je liefdadigheid op de Heer of op een ander bijzondere persoon in je leven.

Maak door middel van visualisatie contact met deze persoon of met God

Op deze manier kan je zeer gemakkelijk verbonden raken met God.

Hieronder volgen enkele oefeningen die te maken hebben met het gebed.

Oefeningen met het gebed

Gebed Oefeningen

Het Jezus gebed

Dit is een van de meest gebruikte vormen van gebed binnen het Christelijke geloof. Dit gebed voer je in drie stappen uit.

Roep je naam van Jezus op een buitengewoon harte manier.

Vervolgens spreek je de naam in stilte uit.

Bij de laatste stap spreek je zijn naam uit in de hart.

Het Rozenkrans gebed

Christenen gebruiken de Rozenkrans om mantra’s te herhalen om zo in het hier en nu te leven. Met het Rozenkrans gebed ga je langs vijftien scenes uit het leven van Jezus Christus. Het gebruik van kralen zien we niet alleen terug bij Christenen, maar wordt ook door Moslims en Boeddhisten gebruikt om tot een diepere vorm van meditatie te komen.




Zeer langzaam het onze vader bidden

Dit is een manier die door een non over werd gedragen op een andere non. Ze zei, bid het Onze Vader, maar neem er in dit geval minstens één heel uur de tijd voor. Wacht minstens een paar minuten voordat je verder gaat met de volgende zin in dit gebed. Op deze manier wordt je heel langzaam onderdeel van het gebed.

Het centrerend gebed uitvoeren

Deze vorm van gebed is zeer populair bij bepaalde Katholieke groepen en gaat erom dat je krachtige woorden oproept wanneer je merkt dat je aan negatieve dingen moet denken. Enkele van deze krachtige woorden zijn: God, Jezus, Maria, Geest en Liefde. Wanneer je deze woorden oproept wanneer je je zorgen begint te maken, zal je merken dat deze zorgen zeer snel verdwijnen. Om deze vorm nog meer kracht bij te zetten is het mogelijk om telkens wanneer je een krachtig woord oproept tegelijkertijd ook een krachtig beeld van dat woord op te roepen. Op deze manier werkt de meditatie nog beter.

Ik hoop dat je door dit artikel wijzer bent geworden in de wereld van Christelijke meditaties.

Lees meer over mediteren

Hieronder lees je meer artikelen.

Heb je er wel eens over nagedacht hoe het is om samen te mediteren? Veel mensen hebben hier amper over nagedacht, maar het is leuk om samen met een dierbare te mediteren. Op die manier kunnen jullie namelijk ervaringen met elkaar uitwisselen en zo tot een betere meditatie komen.

Alle begin is moeilijk en dit geldt zeker voor mediteren. Veel mensen denken er over na om te gaan beginnen met mediteren. In dit artikel vind je een korte uiteenzetting over wat er allemaal bij een meditatie komt kijken.

Een van de meest gestelde vragen op het gebied van mediteren is wat er allemaal bij een meditatie komt kijken. Om deze vraag te beantwoorden heb ik dit artikel geschreven. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Is een meditatie gevaarlijk om uit te voeren? Een van de vele vragen waar beginners mee zitten is de vraag of er naast de vele voordelen ook gevaren schuilen in een meditatie. In dit artikel vind je er alle antwoorden op.

Is het normaal als je kleuren waarneemt tijdens een meditatie? Ja zeker, veel mensen ervaren het zien van kleuren tijdens een meditatie. Of je je er zorgen over moet maken en wat deze kleuren over je zeggen ontdek je in dit artikel.