Gratis Meditatie Oefeningen: Je Vindt Ze Hier

Gratis Meditatie Oefeningen

Voor iedereen die is begonnen met mediteren, schrijf ik dit artikel met enkele gratis meditatie oefeningen die je kan gebruiken om ermee te beginnen. Ik ga ervan uit dat je op de hoogte bent van de vele voordelen van mediteren.

Hieronder worden de oefeningen behandeld



De meditatie oefeningen

De Oefeningen Vind Je Hier

De loop meditatie

Dit is een zeer gemakkelijk uit te voeren meditatie die voor iedereen toegankelijk is. Je voert de meditatie als volgt uit. Je gaan naar buiten en probeert een plekje te vinden waar je op blote voeten kan lopen. Het gaat een stuk beter wanneer je een plekje kan vinden waar je op gras kan lopen. Wanneer je je ideale plekje hebt gevonden, ga je hier op je blote voeten rondjes op lopen. Het is de bedoeling dat je tijdens het lopen probeert om al je gedachte van je af te laten glijden. Je kan dit realiseren door je zeer bewust te zijn van elke stap die je zet. Voel hoe je hiel bij elke stap loskomt van de grond en dat je je voet vervolgens neer zet.

hieronder vind je een video over de loopmeditatie.

De dankbaarheid oefening

Deze oefening is erg goed tegen depressieve gedachte. Je voert de opdracht als volgt uit: Wanneer je thuis komt na een lange dag werken is het belangrijk dat je ten minste drie of vier dingen kan benoemen waar je dankbaar voor bent. Deze zaken kunnen van alles zijn. Zo is het mogelijk dat je dankbaar bent voor het feit dat je in de ochtend gewoon door kon rijden en geen last had van een file. Of je bent dankbaar voor het feit dat je vanavond iets leuks met je partner gaat doen waar je al de hele week naar uitkeek. Wat het ook is, het is belangrijk dat je er erg dankbaar voor bent en je je heel bewust bent van deze dankbaarheid.

De neusademhaling

Deze oefening is heel goed om tot rust te komen en stress tegen te gaan. Je voert de oefening als volgt uit. Je knijpt met één vinger één neusgat dicht en haalt vervolgens adem door het andere neusgat. Je kan dit het beste voor ongeveer 3-4 minuten doen. Hierna is het belangrijk dat je dezelfde oefening ook uitvoert bij je andere neusgat. Je zal na het uitvoeren van deze oefening merken dat je een stuk beter in je vel zit.

De om meditatie

Dit is een zeer bekende meditatie om uit te voeren. Je voert de meditatie als volgt uit: Je gaat in een lekkere houding zitten en sluit je ogen. Nu is het belangrijk dat je in je gedachte hetzelfde mantra uitspreekt. Dit mantra kan van alles zijn, maar het meest gebruikt met simpelweg het woord “om”. Het is belangrijk dat je bij deze meditatie diep inademt en terwijl je uitademt het mantra herhaalt. Je zal merken dat na verloop van tijd je gedachte alleen nog maar gericht zijn op het uitspreken van dit mantra.




De Ik ben meditatie

Deze meditatie is erg handig om dichter bij jezelf te komen en je voert hem als volgt uit. Je gaat net als bij de om meditatie in een rustige houding zitten en sluit je ogen. Nu ga je in gedachte de vraag “wie ben ik?” beantwoorden. Dit is een erg moeilijke vraag om een antwoord op te vinden, maar hoe dieper je erover nadenkt hoe dichter je bij de waarheid komt. Wanneer je deze vraag beter kan beantwoorden, zal je merken dat je met meer vrede naar jezelf kan kijken en hierdoor beter in je vel zit.

QiChong

Met deze oefening kan je de Qi van je lichaam verbeteren. Je voert de oefening als volgt uit. Je gaat net als bij de om meditatie in een lekkere houding zitten en sluit de ogen. Nu is het belangrijk dat je je rug recht houdt en langzaam maar diep inademt. In plaats van al je aandacht te richten op je ademhaling, is het bij deze oefening belangrijk dat je al je aandacht richt op je evenwichtspunt. Dit punt ligt net iets onder je navel en is het punt van waaruit veel Qi vertrekt. Wanneer je deze oefening uitvoert is het ook belangrijk dat je je aandacht focust op de Qi die zich vanuit dit punt zal verspreiden door je lichaam.




Een begeleide meditatie

Dit is een handige manier om je wegwijs te maken in de wereld van mediteren. Je voert deze opdracht voornamelijk uit door gebruik te maken van een geluidsopname van een CD die je meeneemt door de wondere wereld van de meditatie. Zoals hierboven al is beschreven is deze vorm van mediteren vooral bedoeld om mensen te helpen met mediteren. Wanneer je al lange tijd mediteert, is het niet meer nodig om van deze vorm van mediteren gebruik te maken.

Christelijke meditatie

Het uitvoeren van een Christelijke meditatie wordt meestal uitgevoerd om dichter bij de Heer te komen. Je voert deze opdracht als volgt uit. Je sluit je ogen en zegt in je gedachte langzaam je favoriete gebed op. Je zegt dit gebed echter zeer langzaam op, zodat je langzaam een wordt met dit gebed. Veel mensen kiezen er ook voor om hun favoriete scene uit de Bijbel in hun gedachte af te spelen.

Ik hoop dat je dankzij deze gratis meditatie oefeningen wijzer bent geworden in de wereld van mediteren en dat je nu nog meer oefeningen hebt ontdekt die je uit kan voeren.

Lees meer over mediteren

Hier lees je meer over mediteren. Ik hoop dat je er wat aanhebt.

Als je er achter wilt komen waar mediteren nou precies goed voor is, moet je dit artikel zeker lezen. Ik hoop dat je er wat aanhebt.

In dit artikel lees je meer over bepaalde meditatie apps. Deze apps kunnen je helpen met de meditatie. Ik hoop dat je met deze hulp je meditatie net iets beter uit kan voeren.

In dit artikel lees je hoe Boeddhisten precies de meditatie uitvoeren. Het zal je zeker verbazen. Ik hoop dat je er wat aanhebt.

Als je last hebt van stress, moet je dit artikel zeker lezen. In dit artikel behandel ik namelijk een handige manier om van de stress af te komen.

Als je benieuwd bent hoe je een Tibetaanse meditatie uit moet voeren, moet je dit artikel zeker lezen. Ik weet zeker dat je er wat aan hebt.