Een Geleide Meditatie Tegen Angst: Zo Voer Je Hem Uit

geleide meditatie angst

Helaas hebben erg veel mensen last van bepaalde angsten. Deze angsten kunnen van alles zijn. Zo is het mogelijk dat mensen bang zijn voor spinnen of voor andere mensen. In dit artikel wil ik je leren hoe je dankzij een geleide meditatie van deze stress af kan komen. Een geleide meditatie is een meditatie waarbij je door iemand wordt begeleidt. Ik raad je aan om ervoor te zorgen dat je een goede professionele leraar in je hand neemt voor deze meditatie. Hoe dan ook laten we maar snel beginnen!

Hieronder wordt uiteengezet hoe je de geleide meditatie uit moet voeren.

Hoe voer je de meditatie uit?

Hoe voer je de meditatie uit

Nogmaals, deze meditatie voer je meestal uit onder de begeleiding van een professional. Hieronder geef ik een voorbeeld van een meditatie die je mogelijk moet doen.

Ook geef ik je hieronder een handige video die je kan helpen om van de angst af te komen.

Zorg ervoor dat je op een lekkere bank of stoel gaat zitten. Het is vooral belangrijk dat je lichaam voldoende ondersteuning krijgt. Als je de juiste stoel of bank hebt gevonden, is het belangrijk dat je hierop gaat zitten.




Vervolgens sluit je je ogen en haal je langzaam via je neus adem. Je zal merken dat je hierdoor aan bijna niets meer moet denken.

Tijdens de meditatie kan je ervoor kiezen om een soort mantra uit te spreken. Aangezien we deze meditatie uitvoeren om van de angst af te komen, zeggen we iets wat ons daarbij kan helpen. Persoonlijk zou ik iets zeggen in de vorm van: Ik ben nergens bang voor.

Als je deze tekst maar blijft herhalen, zal hij uiteindelijk gaan werken ook. Je zal namelijk merken dat je in je dagelijkse leven minder angstig bent.

Nu blijft er alleen nog een belangrijke vraag onbeantwoord: Hoe lang moet je de meditatie uitvoeren?

Toen ik net begon met mediteren, zorgde ik ervoor dat ik het ongeveer 5 minuten volhield. Toen ik echter merkte dat ik er positieve effecten van merkte, heb ik de sessietijd verhoogd. Ik moet zeggen dat ik hier zeer tevreden over ben. Ook merk ik dat ik minder angstig ben dan voor ik de meditatie uitvoerde.

Hieronder beschrijf ik een verhaal van iemand die bij iemand langs is gegaan om minder angstig te worden.

Waargebeurd verhaal

Waargebeurd verhaal

De persoon in dit verhaal was bang voor het donker. Om ervoor te zorgen dat ze minder angstig was in het donker is ze bij iemand in therapie gegaan. Deze persoon hielp haar van haar angsten af door zeer veel te mediteren over haar angsten.

Uiteindelijk kwamen ze er achter hoe het kwam dat de vrouw bang was voor het donker. Ze had in haar jeugd iets meegemaakt waardoor ze voor de rest van haar leven bang zou blijven voor donkere omgevingen.

Toen dit eenmaal bekend was, gingen ze nog meer mediteren om ervoor te zorgen dat ze haar angsten overwon.

Uiteindelijk besloot de leraar dat het tijd was om de angsten rechtstreeks te ondervinden. Hij stuurde de vrouw naar een grot en vertelde haar dat ze die moest betreden.




De vrouw reageerde eerst terughoudend op dit idee, maar werd uiteindelijk toch nog ever gehaald om de taak uit te voeren.

Toen ze echter bij de grot aankwamen, bleek de vouw helemaal niet meer bang voor een donkere omgeving. Ze liep de grot zelfs binnen en bleef daar een lange tijd.

Zo zie je maar hoe een geleide meditatie ervoor kan zorgen dat je minder last hebt van angst.

Hieronder geef ik nog een paar tips om ervoor te zorgen dat je het meeste uit je meditatie haalt.

Zorg ervoor dat je je goed voelt

Dit is heel belangrijk als je van je angst af wilt komen. Als je gaat mediteren op het moment dat je je niet goed voelt, zal je merken dat je er moeilijker vanaf komt. Daarom raad ik je aan om er eerst voor te zorgen dat je lekker in je vel zit.




Ik doe dit door van tevoren een stukje te lezen in mijn boeken of gewoon even na te denken over mijn dag.

Je zal merken dat je nu een stuk lekkerder mediteert dan wanneer je je zorgen maakt of niet lekker in je vel zit.

Wordt niet afgeleid

Het is van groot belang dat je niet wordt gestoord als je aan het mediteren bent. Ik zorg er altijd voor dat mijn deur op slot zit en dat mijn telefoon uitstaat. Op die manier verminder ik de kans dat ik gestoord wordt tijdens mijn meditatie.

Geef het niet te snel op

Het kost flink wat tijd om de effecten van mediteren te ervaren. Echter geven veel mensen het al op nog voordat ze ook maar in de buurt zijn. Daarom raad ik je aan om mediteren een serieuze kans te geven. Zet een doel voor jezelf om minimaal één maand te kijken wat een meditatie voor je kan betekenen.

Als je er dan achter komt dat het niets is voor je, weet je dat ook weer. Maar als je er achter komt dat het wel een positieve uitwerking heeft op je, moet je er ook zeker mee door gaan.

Blijf je meditatie verbeteren

Als je pas begint zal je merken dat je veel dingen verkeerd doet wanneer je een meditatie uitvoert. Zo is het in het begin moeilijk om echt helemaal nergens aan te denken. Of vind je het moeilijk om je rug recht te houden.

Wat het ook is, je zal merken dat je na verloop van tijd steeds beter wordt om op deze dingen te letten.

Ik hoop dat je nu een beter beeld hebt van een geleide meditatie tegen angst. Ook hoop ik dat je wat hebt gehad aan de tips die ik hieronder het artikel heb geschreven.

Lees meer over mediteren

Lees nog meer artikelen over mediteren.

Wil je lekker kunnen slapen? Als je het moeilijk vindt om in slaap te vallen, kan je de slaapmeditatie eens gebruiken. Deze meditatie is speciaal bedoeld om ervoor te zorgen dat je makkelijker in slaap zal vallen.

Dit artikel heb ik geschreven voor iedereen die begint met het uitvoeren van boeddhistische meditaties. In het artikel leg ik je alles uit waar je rekening mee moet houden.

Dit is een artikel waarin ik je de loopmeditatie leer. Deze meditatie is geschikt voor iedereen die er niet van houdt om een stilzittende meditatie uit te voeren.

Vind je het moeilijk om dingen los te laten? Dan kan je niet zonder dit artikel. In het artikel leg ik je een paar manieren uit die je kunnen helpen om dingen los te laten.

Dit is een artikel waarin ik je iets meer vertel over de transcendente meditatie. In het artikel neem ik alle stappen van begin tot het einde met je door.