Boeddhistische Meditaties Voor Beginners: Ontdek Het Hier

boeddhistische meditatie voor beginners

Steeds meer mensen ontdekken de vele voordelen die een meditatie met zich meebrengt. Uiteraard ben ik hier erg tevreden mee en kan het alleen maar aanmoedigen. In dit artikel wil ik een paar makkelijke manieren uiteenzetten die je kan gebruiken om te mediteren. Deze technieken stammen uit de oude boeddhistische tijd en zijn zeer waardevol. Ikzelf maar veelvoudig gebruik van deze manieren om tot rust te komen na een lange dag werken. Ik hoop dat je na het lezen van dit artikel instaat bent om dat ook te kunnen. Laten we maar meteen beginnen.

Hieronder worden de verschillende manieren uiteengezet.

De lotushouding

Dit is waarschijnlijk de meest bekende vorm van mediteren die er bestaat. Ik neem aan dat ook iedereen zich wel iets van deze houding voor kan stellen, maar hoe moet je hem uitvoeren? Hieronder lees je het antwoord op deze vraag.

Je begint deze meditatie door ervoor te zorgen dat je in een makkelijke houding op de grond gaat zitten. Vervolgens sla je je ene been over je andere been heen. Nu je je handen, met de palen naar boven, op je knieën. Vervolgens is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat je rug recht is. Als je aan al deze dingen hebt gedacht, is het tijd om je ogen te sluiten en aan helemaal niets te denken.




Het is ook belangrijk dat je tijdens deze meditatie door je neus in en uit blijft ademen.

Ikzelf hou ervan om deze meditatie lekker lang uit te voeren. Toen ik ermee begon was ik namelijk een beetje sceptisch over de werking van een meditatie. Toen ik echter merkte dat het een positieve impact had op mijn geestelijke gezondheid, ben ik ermee door gegaan.

Ik raad je aan om deze vorm van mediteren ook zeker eens een keer te proberen.

De mindfulness meditatie

Dit is een hele goede oefening voor mensen die pas beginnen met mediteren. Waar het bij de hierboven omschreven meditatie nog heel belangrijk was dat je aan helemaal niets moet denken, ben je bij deze vorm een stuk vrijer.

Je voert deze meditatie op nagenoeg dezelfde manier uit als de lotushouding meditatie.




Je zorgt ervoor dat je benen over elkaar heen zijn gekruist en dat je handen op je knieën rusten. Ook is het bij deze meditatie belangrijk dat je je rug recht houdt.

Als je aan al deze dingen hebt gedacht, is het belangrijk dat je je ogen sluit en langzaam via je neus ademhaalt.

Als je merkt dat er gedachten in je hoofd opkomen, is het belangrijk dat je je hiervan bewust bent. Het is echter niet de bedoeling om deze gedachten achterna te jagen. Je moet ze gewoon hun gang laten gaan en kijken waar ze je allemaal brengen.

Ik merk persoonlijk dat ik deze meditatie vrij vaak uitvoer. Mijn gedachten willen nou eenmaal vrij snel van de ene naar de andere schieten. Maar persoonlijk vind ik dit juist erg fijn.

Ik merk namelijk dat ik veel creatiever ben geworden sinds ik elke avond ben gaan mediteren. Daarom hoop ik ook zo erg dat jij het ook een kans van slagen wilt geven.

De dankbaarheid meditatie

Deze meditatie kan je helpen om dankbaarder te zijn tegenover andere mensen. Met deze meditatie ontwikkel je niet alleen een dankbare houding tegenover andere mensen, maar vooral ook naar jezelf toe.

Je voert deze meditatie als volgt uit. Je zorgt ervoor dat je net als in de hierboven omschreven vormen de juiste houding aanneemt.

Dit houdt in dat je je benen weer over elkaar plaats en je handen op je knieën legt. Ook bij deze houding is het van belang dat je je rug recht houdt en door je neus ademhaalt.




Wanneer dit allemaal gelukt is, is het de bedoeling dat je in je gedachten alle goede dingen van het leven ziet. Niet alleen de mensen die je dierbaar zijn, maar ook de dingen die je aan jezelf waardeert.

Ik heb gemerkt dat naarmate ik deze meditatie steeds meer uit ben gaan voeren, ik steeds beter in het leven ben gaan staan. Ik hoop dat je dankzij deze meditatie ook net zo gelukkig mag worden als ik.

Dit zijn de drie boeddhistische meditaties die ik in dit artikel wil behandelen. Ik hoop dat je na het lezen van dit artikel zeer enthousiast bent geworden om zelf ook te gaan mediteren.

Hieronder vind je nog een handige video die je kan helpen om de meditatie uit te voeren.

Hier lees je nog meer informatie over deze vorm van mediteren.

Hieronder vind je een interessant boek over de boeddhistische manier van mediteren.

Lees meer over mediteren

Ontdek hieronder nog meer interessante artikelen.

Ben je benieuwd hoe je een loopmeditatie uit moet voeren? Als dat het geval is, moet je dit artikel zeker lezen. in het artikel leg ik op een makkelijke manier uit hoe je deze meditatie uit moet voeren.

Ik heb soms moeite om dingen los te laten, daarom heb ik besloten om dit artikel te schrijven om mensen te helpen die met hetzelfde probleem kampen. Ik hoop dat het artikel te kan helpen.

Als je hebt besloten om jezelf te leren hoe je een transcendente meditatie uit moet voeren bof je dat je tegen dit artikel aan bent gelopen. In dit artikel leg ik je namelijk uit hoe je deze meditatie zelf kan leren.

Dit is een artikel voor de mensen die ervan houden om in de openlucht te mediteren. In dit artikel leer ik je namelijk alles over de volle maan meditatie. deze meditatie kan je vele voordelen bieden als je hem op de juiste manier uitvoert.

In dit artikel leer ik je iets meer over bepaalde zen meditatie oefeningen. Ik hoop dat je er wat aan hebt.