Een Bodyscan Meditatie Die Iedereen Uit Kan Voeren

bodyscan meditatie

Steeds meer en meer mensen beginnen met mindfulness. Hier ben ik uiteraard zeer tevreden en blij mee. Dit komt omdat mensen die aan mindfulness doen zich veel beter voelen dan mensen die dit niet doen. In dit artikel wil ik je helpen om een bodyscan meditatie uit te voeren. Laten we dus maar snel beginnen.

Ten eerste geef ik aan hoe je een bodyscan meditatie uit moet voeren.

Hoe voer je een bodyscan meditatie uit?

Hoe voer je een bodyscan meditatie uit

Ten eerste is het belangrijk dat je een rustige plek zoekt waar je niet gestoord wordt door bepaalde geluiden. Daarom raad ik je ook aan om je telefoon ook uit te zetten.

Hieronder staat een leuke video waarin je meer uitleg vindt over deze vorm van mediteren.

Als je deze rustige plek eenmaal hebt gevonden, is het belangrijk dat je op  je rug gaat liggen.

Als je op je rug ligt, is het belangrijk dat je je armen zo ver mogelijk opzij steekt. Ook is het belangrijk dat je handpalmen naar boven toe wijzen. Sommige mensen geven aan dat ze het tijdens deze oefening koud kunnen krijgen. Als dat het geval is, is het verstandig om een dekentje over je heen te leggen.

Op deze manier blijf je namelijk lekker warm.

Nu is het belangrijk dat je je volledig bewust wordt van je omgeving. Hierdoor zal je namelijk dieper doordringen tot jezelf en volledig ontspannen.

Ikzelf hou ervan om aan alle goeden dingen in het leven te denken wanneer ik deze oefeningen uitvoer. Hierdoor merk ik dat ik steeds positiever in het leven ga staan.

Tevens is het belangrijk dat je tijdens de oefening goed op je ademhaling let. Het is namelijk te bedoeling dat je langzaam door je neus in en uitademt.

In het begin vond ik dit best lastig om uit te voeren, maar na verloop van tijd ging het steeds beter. Ook vind ik het fijn om vanuit mijn onderbuik te ademen. Dit zorgt er namelijk voor dat ik nog dieper in en uit kan ademen.




Als je je ademhaling volledig onder controle hebt gekregen, is het belangrijk dat je doorgaat naar de rest van je lichaam. Probeer ieder onderdeel van je lichaam af te gaan en je hier volledig op de focussen.

Ik ga altijd van mijn ademhaling naar mijn keel. Vervolgens ga ik langs mijn hart en vervolgens naar mijn navel. Vanaf mijn navel ga ik langzaam door naar mijn knieën om vervolgens af te sluiten bij mijn voeten.

Als ik langs al deze verschillende onderdelen van mijn lichaam ben geweest, voel ik me meestal volledig ontspannen.

Terwijl je dit aan het doen bent, is het belangrijk dat je je ademhaling blijft voelen en ervaren. Voor mij voelt het soms alsof er een soort golfbeweging door mijn lichaam heen gaat als ik deze bodyscan meditatie uitvoer. Ik ervaar dit als een lekker gevoel en probeer het dan ook zo lang mogelijk aan te houden.

Het blijft belangrijk dat je tijdens de meditatie gewoon alles laat gebeuren. Probeer alle zorgen van je af te zetten. Dit is in het begin best lastig, maar je zal merken dat het na verloop van tijd steeds makkelijker gaat. Ook zal je merken dat je volledig kan ontspannen als je al je zorgen even van je afzet.




Als je klaar bent met deze bodyscan meditatie is het belangrijk dat je langzaam overeind komt. Als je namelijk te snel overeind komt, kan het voorkomen dat je je ineens heel moe gaat voelen.

Deze oefening neemt ongeveer 15-45 minuten in beslag, maar het is zeker de moeite waard omdat je je er veel beter door gaat voelen.

Ik hoop dat je nu een beter beeld hebt over hoe je een bodyscan uit moet voeren. Hieronder volgen nog een paar handige tips om ervoor te zorgen dat je nog meer uit je meditatie haalt.

Zorg voor de juiste kleren

Het is het erg belangrijk dat je de juiste kleren draagt tijdens je meditatie. Het is namelijk van groot belang dat je kleren niet te strak zitten, maar ze moeten ook weer niet te losjes zitten.

Ikzelf draag altijd kleren die voor voldoende verkoeling zorgen.

Zorg voor een aangename omgeving

Het is heel erg belangrijk dat je de meditatie uitvoert in een ruimte die je leuk aan hebt gekleed en waar je je prettig voelt. Daarom raad ik je ook aan om een kamer uit te zoeken die aan deze eisen voldoet.

Als je hem dan eenmaal hebt gevonden, is het belangrijk dat je hem leuk aankleed met van alles wat je leuk vind.

Zo kan je er bijvoorbeeld voor kiezen om een paar posters op de muur op te hangen. Ook is het mogelijk om je kamer te voorzien van een mooie lik verf.

Geef niet te snel op

Het is heel erg belangrijk dat je mediteren, en zeker deze bodyscan, een eerlijke kans van slagen geeft. Heel veel mensen geven naar mijn mening mediteren te snel op en geven het geen eerlijke kans.




Ikzelf was in het begin ook sceptisch over deze meditatie, maar heb het een eerlijke kans gegeven. Terugkijkend ben ik daar heel erg blij mee.

Dit komt omdat ik dankzij deze vorm van mediteren een stuk beter naar mezelf ben gaan kijken.

Ik hoop dat je na het lezen van dit artikel een beter beeld hebt gekregen over een midfulness bodyscan meditatie. Ook hoop ik dat je afsluitende tips je kunnen helpen om nog meer uit je meditatie te halen.

Hier ontdek je een paar gratis bodyscans die je uit kan voeren.

Als je dit artikel leest, leer je nog meer over deze meditatie.

Lees meer over mediteren

Ontdek hier nog meer handige artikelen om te lezen.

Speciaal voor de mensen die 5 minuten van hun kostbare tijd kunnen missen om te mediteren, heb ik dit handige artikel geschreven. In het artikel ontdek je hoe je binnen 5 minuten kan ontspannen.

Als je dit artikel hebt gelezen, heb je een beter beeld van de transcendente diepte meditatie. ik hoop dat je het artikel als zeer leerzaam zal ervaren.

Als je rondloopt met de vraag wat een transcendente meditatie eigenlijk is, moet je dit artikel zeker lezen. in het artikel vind je namelijk een helder en duidelijk antwoord op je vraag.

Dit is een artikel wat is heb geschreven voor de mensen die net iets meer dan 5 minuten van hun tijd kunnen missen om te ontspannen. Het gaat hier namelijk om de 10 minuten meditatie. ik hoop dat je dankzij deze meditatie rust kan vinden.

In dit artikel leg ik je uit hoe je binnen 3 minuten kan ontspannen. Het gaat hier namelijk om de zogeheten 3 minuten meditatie.