Een Adem Meditatie Die Iedereen Uit Kan Voeren Ontdek Het Hier

adem meditatie

Dat mediteren een positieve uitwerking heeft op je humeur is bekend. Ook helpt mediteren tegen stress en spanning in je lichaam. Een makkelijke manier om te gaan mediteren is via een adem meditatie. Met een adem meditatie focus je al je aandacht op je ademhaling. Hierdoor zal je merken dat je langzaam zal ontspannen. In dit artikel wil ik je leren hoe je zo’n meditatie uit moet voeren. Ikzelf maak al een tijdje gebruik van deze vorm van mediteren en moet zeggen dat de effecten me zeker aanspreken. Ik hoop dat je er veel aanhebt. Laten we maar gauw beginnen.

Hieronder wordt uiteengezet hoe je de adem meditatie uit moet voeren.

Hoe voer je de adem meditatie uit?

Hoe voer je de adem meditatie uit

Het allerbelangrijkste aan deze meditatie is dat je op een makkelijke manier kan zitten. Ikzelf kies er altijd voor om deze meditatie op de bank uit te voeren omdat ik dit lekker vind. Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om deze meditatie in een stoel uit te voeren.

Hieronder vind je een video die je kan gebruiken bij deze meditatie.

Wanneer je lekker zit, is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat je rug recht is en dat je handen ontspannen op je lichaam liggen. Vervolgens moet je je ogen sluiten en langzaam in en uit ademen. Je zal merken dat je hierdoor aan bijna niets moet denken.

Ikzelf vind  het altijd fijn om via mijn neus in en uit te ademen. Wanneer ik uitadem spreek ik in gedachte het woord “relax” uit. Ik heb gemerkt dat ik door dit woord uit te spreken sneller kan ontspannen.

Nu blijft er natuurlijk nog een belangrijke vraag over. Hoe lang moet je de meditatie uitvoeren?

Hierover bestaan zeer veel verhalen, maar ik blijf altijd bij het volgende: Zorg ervoor dat je de sessietijd prettig vindt. Toe ik net begon met mediteren, vond ik het moeilijk om een lange sessie te doorlopen. Daarom ben ik ook begonnen met zeer korte sessies van niet meer dan vijf minuten. Toen ik er echter achter kwam dat het een positieve uitwerking op me had, heb ik de sessietijd opgeschroefd.




Door mijn ervaring met deze adem meditatie ben ik ervan overtuigt dat het voor iedereen voordelen biedt. Ik hoop dus dat je, nu je weet hoe je hem uit moet voeren, zelf ook een meditatie uit gaat voeren.

Hieronder geef ik nog een paar punten aan waar je rekening mee kan houden tijdens de meditatie.

Waar kan je allemaal rekening mee houden?

Zorg dat je je prettig voelt

Een meditatie voelt een prettiger als je je prettig voelt. Daarom raad ik je aan om pas te gaan mediteren op het moment dat je je goed voelt.

Als je na een harde dag werken thuis komt, is het beter om eerst even lekker bij te komen van de lange dag. Ikzelf doe dit altijd door een stukje in een boek te lezen.




Als ik vervolgens tot rust ben gekomen, ga ik lekker mediteren.

Mediteer in een grote ruimte

Sommige mensen geven aan dat ze liever in een grote ruimte mediteren dan in een kleine ruimte. Dit komt omdat deze mensen aangeven dat hun geest als het ware groter wordt. Als dit gebeurt moet de geest natuurlijk wel genoeg ruimte hebben.

Als je merkt dat je tijdens een meditatie een knellend gevoel krijgt, raad ik je aan om een grotere kamer uit te kiezen voor je meditaties.

De beste plek is natuurlijk buiten, maar het Nederlandse weer werkt alleen niet altijd even goed mee.

Zorg voor een aangename temperatuur

Het is zeer belangrijk dat je lichaam lekker warm is tijdens de meditatie. Als je het koud hebt zal je namelijk zeer snel af worden geleidt. Hieronder geef ik twee manieren aan om ervoor te zorgen dat je het lekker warm hebt.

Zet de verwarming aan

Dit is natuurlijk een open deur, maar het zorgt ervoor dat het snel warm wordt. Ik zet de verwarming meestal een halfuur van tevoren aan. Hierdoor is de kamer namelijk lekker warm als ik binnen kom.




Draag een warme trui

Dit is ook een makkelijke manier om het lekker warm te hebben. Ik vind het fijn om af en toe een lekkere dikke trui aan te trekken tijdens de meditatie.

Laat je nooit afleiden

De bedoeling van de meditatie is dat je geestelijk tot rust komt. Hierdoor kan je niet af worden geleidt door allemaal dingen. Ik weet dat het in het begin moeilijk is om nergens aan te moeten denken. Mijn tip is dan ook om hard tegen jezelf te zijn. Zodra je het gevoel krijgt dat je af wordt geleidt, moet je tegen jezelf zeggen dat je ermee moet stoppen.

Een andere vorm van afleiding zijn de externe factoren. Deze bestaan uit mensen die je lastig vallen tijdens de meditatie.

Ik zorg er altijd voor dat mijn deur op slot zit wanneer ik ga mediteren. Op die manier kan er namelijk niemand binnen komen lopen. Ook zet ik mijn telefoon op stil. Dit zorgt ervoor dat ik niet af wordt geleidt door mijn telefoon.

Geef het niet te snel op

Dit is de laatste tips die ik je mee wil geven. Het duurt even voordat je de positieve effecten van een adem meditatie ervaart. Veel mensen geven het naar mijn mening te snel op wanneer ze geen effecten ervaren.

Mijn tip voor die mensen is dan ook om een doel op te stellen dat je minimaal één maand kijkt of mediteren wat voor je is. Als je na die maand concludeert dat het inderdaad niets voor je is, kan je in elk geval zeggen dat je het hebt geprobeerd.

Toen ik net begon met mediteren was ik ook sceptisch over de werking ervan. Maar na een tijdje begon ik te merken dat het zeker een positieve uitwerking op me had. Dit heeft ervoor gezorgd dat ik nu dagelijks mediteer en ik hoop dat jij dit ook kan doen.

Ik hoop ook dat je nu meer weet over de adem meditatie en dat je gemotiveerd bent om zelf ook deze meditatie eens uit te proberen.

Hier lees je nog meer info over deze meditatie.

Lees meer over mediteren

Lees hier meer over mediteren.

Ik ken best wel wat mensen die last hebben van angst en hiervan af willen komen. Daarom heb ik dit artikel geschreven om je hierbij te helpen. Ik hoop dat je er wat van opsteekt.

In dit artikel leg ik uit hoe je een slaapmeditatie uit moet voeren om lekker te slapen. Bij mij werkt deze meditatie erg goed en hoop dat het bij jou ook werkt.

In dit artikel leg ik je uit hoe je als beginner de meditaties van de boeddhisten uit moet voeren. Ik hoop dat je het een handig artikel vindt en dat je de meditaties uit kan voeren.

Als je liever loopt dan stilzitten kan je een loopmeditatie uit gaan voeren. Deze meditatie voer je namelijk uit terwijl je loopt. Ikzelf ben een groot fan van deze meditatie.

Als je het moeilijk vindt om bepaalde dingen los te laten, moet je dit artikel zeker lezen. In het artikel leg ik uit hoe je makkelijk dingen los kan laten.